webForumDet fria alternativet

Rättigheter i XP

5 svar · 268 visningar · startad av clarkbones

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Hej! Har två användare upplagda på min dator, där den ena är admin och den andra har begränsade rättigheter. Nu vill jag skydda vissa filer som hör till admin, så att den andre användaren inte kan nå dessa. jag loggar in som admin och försöker göra som man gjorde i Win 2K, högerklickar på mappen och ställer in rättigheterna. Det finns någon motsvarande ruta i XP ("Gör den här mappen privat"), men det tråkiga är att alternativet är gråmarkerat och ej kan ändras.

Så här står det i hjälpen:

Alternativet är endast tillgängligt för mappar som finns i din användarprofil.

Märkligt! Jag vill ju kunna ställa in behörighet för andra mappar!

Jag kan upplysa om att jag har en arbetsgrupp med två datorer och ingen domän. Dynamisk IP från Bredbandsbolaget.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Börja med att bocka bort Förenklad fildelning i mappalternativ - visning. Sedan kan du göra som du gjorde i win2k. Obs, detta gäller om du har pro-versionen av XP enbart.

CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg

Filsystemet måste vara NTFS för att du ska kunna göra den privat.
Documet and Settings > Högerklicka på Användarmappen > Delning och säkerhet > Bocka i Gör den här mappen privat

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Jag tror nog iofs att problemet är ur världen på något sätt eftersom det snart har gått tre år sedan tråden skapades. ;)

legisMedlem sedan juli 20044 453 inlägg

Hur lyckas man hitta såhär gamla trådar? :D

CalippoMedlem sedan aug. 2002536 inlägg

:r Såg de me, fast först efter att jag hade postat inlägget.
Man kanske så har nån annan nytta av det vi en senare sökning.

(Hur jag hittade denna? Sökte själv på ämnet o denna va en av de få som dök upp i min sökning)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)