prlsMedlem sedan jan. 2000333 inlägg
Hej hej….
Nu tänkte jag formatera om min dator och därefter installera win 98 sec.ed.
Nuvarande konfiguration:
- sk. landstingsdator
- win 98
- har två sk ”Master Cd´s”
- det här är andra punkten i listan
Följande frågor har jag:
- kommer win98 sec.ed. hitta alla drivrutiner (så som: ljud, grafik. Bildskärm)
- vad gör jag om detta inte fungerar? Kan jag använda mig av master cd?
- är det värt att uppgradera till sec. Ed?
:stefan:Medlem sedan apr. 20008 032 inlägg
Om du med master cd menar en skiva du fått från Landstinget för att använda efter en formattering kan du använda dig av den.
Det har säkert följt med lite instruktioner om hur du använder den, men på min "polismyndighetsdator" ;) fungerar det så att jag formatterar skiten, stoppar i en bootdiskett som kom med master-cdn (kan också kallas Ghostcd och en massa annat), bootar med hjälp av den, stoppar sen i Ghostcdn och drar igång installationen.
Fördelen med detta är att då blir datorn (oftast) färdigkonfigurerad med drivrutiner för grafik osv, men då naturligtvis med de drivare som fanns från början, dvs kanske inte de allra nyaste.
Sedan kan du slänga i Win98SE-skivan och uppgradera! :)
Alternativet är att formattera och använda dig av Win98SE-skivan direkt, men då får du inget av drivrutiner per automatik - det får Windows leta rätt på under installationen.
:stefan,
jag försökte en gång tididgare med ditt andra allternativ, dvs formatera om med win98 seced redan från blrjan, men jag tycket inte att "datorn" hittar alla drivrutiner, bla tycker jag att drivrutiner för grafik och ljudkorten inte är optimala...
Har försökt med att högerklicka på denna dator/egenskaper/uppdatera...
Men inte lyckats. Försökt både att få "burken" hitta själv och att hänvisa till mastecd och andra cd
TengbladMedlem sedan dec. 19996 590 inlägg
Mitt tips är att ladda hem drivare från tillverkarna eftersom dessa med jämna mellanrum uppdaterar drivrutinerna. På så sätt kan du nog få dom optimala drivarna. Sen är det väl nara att formatera och köra i win98se skivan.
Bra tips Tengblad, har bara 2 problem med detta:
- är inte hellt säker på tillverkarna
- tror att jag har en tillverkare som upphört, laddat ner drivisar som jag ej är nöjd med...
BireMedlem sedan dec. 19996 030 inlägg
https://www.driversguide.com kan vara till din hjälp om du söker "udda" drivare..
Vilken är den tillverkare som upphört?
tyvärr sitter jag ej vid min hemdator nu, men jag tror att de heter Vorex? eller nåt med Aurex