Hej!
Vill bara tala om att man kan köpa Windows XP Proffessional som student/lärare för 553 Kr + moms.
Allt som krävs är ett intyg/stämpel från godkänd institution, lågstadie/mellanstadie/högstadie/gymnasium/högskola mm.
/T
17 svar · 600 visningar · startad av Toonster
Hej!
Vill bara tala om att man kan köpa Windows XP Proffessional som student/lärare för 553 Kr + moms.
Allt som krävs är ett intyg/stämpel från godkänd institution, lågstadie/mellanstadie/högstadie/gymnasium/högskola mm.
/T
Var då? Jag har letat men endast hittat Office-paketet för studenter....
Mycket info, få prisangivelser.... utom de vanliga förstås, dustin etc...
Dustin vill inte sälja studentlicenser längre. Däremot går det utmärkt att handla dessa hos Dabus https://www.dabus.se
Microsofts artikelnummer är E85-00174
Det är alltså Windows XP Professional, Svensk uppgradering från 98/Me. Den levereras med CD-skivan direkt, man behöver inte vänta på mediat med andra ord...
/T
Hm, är det bara jag som har svårt att hitta på Dabus eller..? Lyckas ivf inte hitta studentlicenserna, men förr var det så att det man beställde från återförsäljaren var en blankett som högskolan satte en stämpel på, man fyllde i namn osv och skickade in lappen till Microsoft som sen skickade skivan. Har de ändrat på det systemet nu?
Du får ringa Dabus. Alla produkter finns inte på nätet.
Man får en "shrinkwrapp" låda, dvs. normal XP låda med cd och manual mm.
/T
Du får ringa Dabus. Alla produkter finns inte på nätet.
Suck... :OO
Men man behöver inte skicka in nåt bevis på att man verkligen är student eller har jag missförstått dig..? :q
Nja.... tanken är att återförsäljarna ska göra denna koll, därför ville inte Dustin sälja dessa licenser.
/T
Aha...
Alltså har Microsoft tröttnat på hanteringen av intygen, skjutit över det på återförsäljarna och fått exempelvis Dustin att lägga av med studentlicenser helt.
Det var ju jävligt smidigt av MS. :l
Det finns ju andra återförsäljare!
Om nu MS har vissa förbehåll för att sälja en produkt, så är det upp till återförsäljarna om man vill sälja eller inte.
Dessa studentlicenser får nämligen återförsäljaren sätta ett eget pris på, antagerligen för att kunna täcka den extra "arbetsbördan" för att läsa ett papper...
/T
Det var ju jävligt smidigt av MS
Ja tänk så mycket jobb ni stackars studenter måste klara av för att få en kraftigt rabbaterad licens :OO
Att de får sätta egna priser är ju trevligt, men det jag höjer lite på vänstra ögonbrynet åt är resonemanget från Microsoft: "Vi har studentpaket som ni återförsäljare får sälja, men ni får själva kolla om de är studenter eller inte".
Ska då ses i ljuset av dels hur de gjorde tidigare och dels av att nu är det flera olika som ska avgöra vilka som är studenter och inte, dvs en person får kanske rabatten på ett ställe, men inte på nåt annat.
Att rabatteringen överhuvudtaget finns är ju bara trevligt - då kan man ju dra nytta av den! :e
Det är ju inte Vin & Sprit som kollar om du är 20, utan expediten.
Naturligtvis är det enklast och minst jobb om kontrollen sker direkt över disk när man köper produkten, än att man måste skicka in intyg för att sedan få en cd skiva tillskickad från Microsoft.
Om försäljarna vet vilka krav som ställs, så ska det inte bli olika bedömningar.
Detta är en oerhörd förbättring, som enbart gagnar konsumenten.
/T
Dabus ligger trots allt i krokarna, jag får nog åka dit en sväng och kolla in deras studentlicenser...
Detta är en oerhörd förbättring, som enbart gagnar konsumenten.
Svar nej. :(
För ett tag sen var det krigsrubriker i tidningarna om att folk som inte alls pluggade på högskola skaffade sig SFS-kortet (det blågula kårlegget) och utnyttjade bland annat SJs rabatter.
Samma sak kommer det antagligen bli nu när det gäller rabatten för högskolestudenter. Säljarna kommer nöja sig med att se ett kårleg (och kanske inte ens kolla datumet på det) istället som förr - att studenten skickade in ett intyg från lärosätet att han/hon verkligen studerade där.
Just därför har jag inget emot en hårdare koll på denna typ av varor som kostar en del och där rabatten alltså också blir större i reda pengar - jag tycker inte om tanken på att folk ska lura till sig en studentrabatt som, när det upptäcks, bara drabbar de riktiga studenterna i form av borttagna rabatter. :l
Ren princip. ;)
Svar: Jo
Detta är en förbättring helt klart. Du kan ju inte misstro konsumenterna från början?
Intyget skall vara av "skriftlig" typ med stämpel osv.
Som sagt, det är upp till försäljaren att kontrollera detta, så det stämmer med angivna regler.
Att man slipper skicka iväg ett intyg som kontrolleras av en annan person, och som förlänger väntan med 1 vecka är ingen bra lösning.
Varför tror du Microsoft låter återförsäljarna kontrollera köparen (som det alltid är vid konsumentköp) ?
För att fler ska fuska?
/T
Ursprungligen av Toonster
Intyget skall vara av "skriftlig" typ med stämpel osv.
Aha, det ska alltså vara det - det framgick inte tidigare. :)
Då tar jag och lugnar ner mig ett par hekto, trodde det räckte med att langa fram ett kårleg som man gör på McD för att få gratis plusmeny till sin Big Mac & Co... ;)