webForumDet fria alternativet

Återställa fileXXXXX.chk?

Windowsur Windows

5 svar · 633 visningar · startad av Klös

KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg

Jag blev tyvärr tvungen att installera om windows (win98) idag och den zip-disk som jag har backup av allt som har med mailprogrammet blev knasig. När jag skulle kopiera tillbaka gick det inte :( glad i hågen så körde jag scandisk på den och fick istället för en mapp en massa CHK-filer...
Så nu hoppas jag att någon vet hur man gör för att få tillbaka min mail-mapp :)

Finns det inget program som klarar att återställa filerna? Jag har letat lite här och där men inte hittat nått som fungerar. Alla tips mottages tacksamt oavsett om det är freeware eller kommersiella program som "kostar skjortan" :) *panik*

Jag har testat att kolla på filerna i texteditor men blev inte klokare av det... jag hoppades på att scandisk skulle lägga in någon slags info om vad filen hetat tidigare men icke :( Det vara bara de gamla vanliga konstiga tecknen i en salig röra :(

En fråga till hur gör scandisk när den hittar trasiga filer?
Görs hela filer om eller delas de upp i fragment? Om jag vet det så borde jag utifrån filstorlek kunna finna exemeplvis adressboken och annat som är mer viktigt än gamla mail :)
Känns som om jag pratar med mig själv bara menmen jag samlar iaf mina tankar på ett ställe.. ;)
Kom på en sak när jag skrev det här.... varför inte chansa på att det inte är överskrivet på HDD:n och använda mig av ett program av typen "Lost & found"?
*går ut på jag efter jakt efter demoprogram av typen Lost & Found*

Adjö adressbok :( Jag kunde inte finna den med FinalData Enterprise Demo (letar efter borttagna och överskrivna filer) så om ingen vet hur jag hittar den igen i CHK-filerna så avslutar jag min monlog här :(

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Vet inte om adressbok-filer har något inre kännetecken som du kan leta efter i dina CHK-filer, men öppna några befintliga adressbok-filer i en hexeditor och se om du kan hitta någon signatur. Sedan är det "bara" att leta igenom CHK-filerna för att se om du kan hitta den signatur du hittat.

Hittade följande (gamla) program som kanske kan hjälpa:

http://www.ericphelps.com/uncheck/

Men lite tur behöver du också. Det är långt ifrån säkert att alla CHK-filer är hela, kompletta filer (de flesta är det troligtvis inte).

Tack Robban men jag har redan kört Uncheck, jag syndade lite och sökte lite på eForum ;)
Hexeditor?
/R
asch leva som man lär *pekar på min signatur*
Hexeditor

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)