Om det nu skulle vara så att du inte får så många svar på dina frågor så tror jag att det bäst kan sammanfattas med följande citat:
Q: Why won't Ed answer my questions?
A3: Dry Erase Markers. Your question requires 20 minutes to diagram on the whiteboard and a further N (large) hours to explain. While the drawing part is free, shipping you the whiteboard, or alternatively the artist, is not free.
Men vi börjar väl i ena änden så får vi hoppas att några andra har tid också... :)
Jag har tre datorer med windows 2000 som ska anslutas till domänet som är skapat på servern. Hur gör jag det?
Server Manager
Enklaste sättet för mig att beskriva det:
Start - Run - SRVMGR
Här kan du lägga till datorer. Se till att datornamnet du lägger till här är exakt likadant som namnen på dina klienter.
I klienten måste du göra datorn medlem av domänen, vilket medför att du måste speca domännamnet exakt så som du har skrivit det i servern.
Användarkonton fixar du i User Manager.
Enklaste sättet för mig att beskriva det:
Start - Run - USRMGR
Lägg till nya konton med hjälp av menyerna.
När det är gjort kan en användare logga in från klienten med det nyskapade användarnamnet.
När en person loggar in ska han få sin egen arbetskatalog som ska vara som en enhet ex e:
Vilket du fixar med ett inloggningsskript precis som stoffe nämner i den andra tråden.
För att den ska fungera krävs dock först att du har skapat utdelade kataloger på servern... (vilket jag inte tror att du har gjort... ;))
Outlook ska konfigureras så att man kan öppna outlook och se sin profil från valfri dator (pop3-adresser).
Varpå PST-filerna måste läggas på servern. PST... tvi. ;) (Jag har lite personligt agg mot sådana filer...)
Jag skulle även vilja ha en brandvägg som vakar över hela nätverket som installeras på servern. Finns det något gratis-program eller måste jag köpa?
Jag vet inte hur Tiny fungerar i server-/proxy-/router-miljö men det kan vara ett alternativ. Sök efter Tiny här på wF.
Vad är fördelen med domain istället för workgroup? Vilka andra saker kan jag göra i mitt nätverk som kan vara praktiska?
Och där kom vi till den frågan som definitivt besvaras med A3 enligt ovan... ;)
En mängd.
Ett litet tips på vägen dock. Har du en skrivare kan du ju låta din domänkontrollant (NT-servern) vara den som tar hand om utskrifterna... Men det tar vi en annan gång.