Ingår POP3-server i Windows 2000 Server eller måste man köpa Exchange?
Jag har hittils bara använt Pro-versionen så jag har ingen aning.
------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...
11 svar · 500 visningar · startad av Swey
Ingår POP3-server i Windows 2000 Server eller måste man köpa Exchange?
Jag har hittils bara använt Pro-versionen så jag har ingen aning.
------------------
- Swey
Nej, Exchange följer inte med i Windows 2000 Server...
det kommer kanske en SBS 2000 vem vet
och då följer nog exchange och de andra "backoffice" produkterna med.
------------------
____
MVH
/C
Men jag frågade inte om Exchange följde med. Jag frågade om det fanns någon POP3-server eftersom det finns en SMTP-version i Pro-versionen till och med.
Är Exchange bra eller är det bättre att köpa en annan POP3-server som är billigare?
[r] Backoffice 2000 finns redan. http://www.microsoft.com/presspass/press/2000/Jun00/TECHEDFeaturesPR.asp
Det kanske är intressant att köpa? Det innehåller tydligen allt man behöver för att driva en webbserver. Windows 2000 Server, e-post, MS SQL osv...
------------------
- Swey
[Redigerat av Swey den 01 sep 2000]
Ok, nej det följer inte med någon POP server.
Det finns en längre tråd ang. om Echange e bra eller dåligt här i forumet... själv tycker jag om exchange.
http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000131.html
Dock tycker jag INTE om SBS IAF inte den som bygger på NT4, har inte testat win2k ver. ännu.
____
MVH
/C
[Redigerat av stoffe-2k den 01 sep 2000]
Det blir väl Microsoft Backoffice 2000 för min del. Kostar nog runt 15000 och då ingår tydligen allt man behöver 
Kommer nog finnas i butikerna inom någon månad.
------------------
- Swey
I Windows2000 och IIS5 ingår en SMTP-server med vilken du även kan hantera POP3-kommunikation.
Rikard, men man behöver ändå Exchange?!
Det jag länkade tidigare var BackOffice Server. Har hittat BackOffice SBS 2000 nu också. http://www.microsoft.com/smallbusinessserver/productinfo/SBS2000.htm
Den lär väl också släppas i slutet av året?
Kan man köra SBS om man ska sätta upp en webbserver?
------------------
- Swey
Nej du behöver inte Exchange för att hantera SMTP-trafik.
SBS är, enligt min uppfattning, lika bra som det låter... 
Skit Bakom Spakarna
Jag skulle inte använda SBS som webbserver, men den avrekommenderingen gör jag mest för att jag tycker illa om det budgetpaketet.
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
I Windows2000 och IIS5 ingår en SMTP-server med vilken du även kan hantera POP3-kommunikation.
Hur? Jag har installerat SMTP-servern men jag lyckas endast skicka e-post till den via port 25. Inte ta emot med IMAP eller POP3. Är du säker på att det går?
Jag skulle inte använda SBS som webbserver
Nu är det så att Server kostar mer än dubbelt så mycket som SBS. Att köpa nästa version av SBS med Windows 2000 Server är inget du rekommenderar fast man kan spara mycket pengar?
Vad är nackdelarna med det?
------------------
- Swey
Windows2000 och IIS5 ingår en SMTP-server med vilken du även kan hantera POP3-kommunikation.
Damn, det här är ju för bra för att vara sant :e §e
Nej Rikard, SMTP är just det -SMTP! och kan inte hantera tex POP3
För det så behövs Exchange, eller för all del någon annan Windowsbaserad POP3 server ;)
r/Hmm för att klargöra så finns det alltså bara en SMTP server i IIS och inget annat.
------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO
[Redigerat av Reefer den 19 jan 2002]
Reefer, riktigt. Det krävs Site Server för att få WinNT/(Win2k?) att hantera POP3.