webForumDet fria alternativet

Åsikter om Pervasive ???

Windows

3 svar · 207 visningar · startad av Bire

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg
Frågan#1

http://www.linsoft.se/info/pervasive/index.htm

Nån som har erfarenhet av detta? Bra / dåligt?

Vi är ev tvungna att gå över till det innan sommaren & jag har i dag möjlighet att påverka valet av databasmotor...
Varför lägga 13000:- + moms när man kan använda MySql gratis? Eller kan man inte tänka så?

------------------
Vårda din sill!

Medlem sedan aug. 2001458 inlägg

Jag har ingen erfarenhet av Pervasive, så jag vill inte uttala mig om det är ett bra val eller inte.

Beroende på vad du ska göra kan MySQL vara mer eller mindre lämpligt. Jag ser MySQL som nåt mellanting mer åt Access-hållet än en riktig databasmotor. Jag skulle absolut inte lägga ett affärssystem på det, men mycket väl exempelvis ett webforum som exempelvis detta. Jag använder helst MSSQL som jag tycker är lämpligt pris/performace mässigt. En dag kanske jag väljer MySQL istället, men jag anser inte att MySQL är tillräckligt idag. En något gammal, men ändå läsvärd artikel: http://openacs.org/philosophy/why-not-mysql.html

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Vad skall du använda databasen till?

Jag håller med developer ovan, det beror helt på tillämpningen. Affärskritiska tillämpningar och andra "tunga" saker körs helst på en riktig RDBMS som DB2, Oracle eller MSSQL (även om MSSQL inte riktigt tävlar i samma liga ännu).

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Det är vårt lager/säljsystem som kommer att uppdateras & därmed måste det till en ny databasmotor.

Programutvecklaren rekommenderar Pervasive & jag som inte fattar detta undrar om det verkligen måste va nödvändigt med en sån lösning om det funkar lika bra med en billigare/gratis variant.

------------------
Vårda din sill!

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)