Jag har kollat manualen och det finns en otrolig massa rubriker att klicka på. Vilka rubriker är relevanta för att dynamiskt dela ut ett 50-tal adresser?
192.168.1.XX
XX = från 50 till 100
10 svar · 271 visningar · startad av Eclipse
Jag har kollat manualen och det finns en otrolig massa rubriker att klicka på. Vilka rubriker är relevanta för att dynamiskt dela ut ett 50-tal adresser?
192.168.1.XX
XX = från 50 till 100
Jag måste kanske förklara mig lite bättre. Alltså, vi har win 200 server och där finns DHCP och det är den enklare varianten av den jag vill använda.
Jag köpte en NetGear Web Router och den fungerade alldeles utmärkt!
det är den enklare varianten av den jag vill använda.
Ehr... va.. :q
har du installerat tjänten DHCP-server och vill ha hjälp hur man skapar scoop...?
eller är det någon ICS du vill använda?
------------------
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"
Jag vet inte vad jag vill ha hjälp med, det är därför jag frågar!
Om jag visste vad jag letade efter kunde jag kolla efter det i manualen.
Med "enklaste varianten" menar jag, man kan skapa databaser och en himmlans massa annat men det är jag inte så intresserad av. Jag vill bara att datorn med ett IP ska dela ut nummer melan 50 och 100 som ovan.
Okey, det definerar du i ditt IP-Scoop, sen lägger du även till IP till DNS, och gateway(och fler tjänster om du har WINS tex.) på default scoopet sen är det "bara" att spara och starta tjänsten.
En databas lär du få hur du än gör, men den behöver du aldrig bry dig om förens det går fel :OO
------------------
Ha! Scoop var det! Man kan väl endå inte förutsätta att alla vet vad ett Scoop är... Det förde mina tankar till nyhetsvärlden.
Nåja, det fungerar delvis nu. En klient får ett tänkt IP nummer tilldelat men man kan inte surfa. Vet ej varför men jag får fortsätta klicka vidare. Det löser sig nog inom en snar framtid.
Nu vet jag vad jag ska kolla efter i manualen. Grejt!
Får klienten en DNS oxå, eller bara ett IP? :D
kan den pinga tex 192.36.125.18
------------------
Jag utgår från att DNS och Namnserver är samma sak och vi har 193.15.177.99 och 193.15.177.98 och för att svara på din fråga, ja den blir tilldelad.
Det går inte att pinga från en mac, inte så lätt i alla fall. Det finns mjukvara för det på nian skivan... ska testa det.
aahh.. MAC *brr* det vet ja inget om :l sorry...
------------------
Nej, vi kör blandad miljö. Det är bara det att det är enklare at byta TCP/IP profil i Mac OS än under Windwows... Eller!? Jag har för mig att det ska vara enklare under Windows men jag har då inte fått det att fungera!
Det är säkert bara nån detaljk jag missat, det fixar sig nog om man läser lite i manualen.
Ursäkta min petighet, men det heter "DHCP scope". Vill man söka efter det i hjälpen så måste man stava rätt.