webForumDet fria alternativet

Fjärrstyra dator från nt

16 svar · 320 visningar · startad av Rocket

RocketMedlem sedan feb. 2000372 inlägg

Finns det något program i NT för att fjärrstyra en annan dator? Jag menar alltså att man får upp ett fönster där man ser skrivbordet på datorn som man fjärrstyr.

Om detta finn vad krävs då av den datorn som blir fjärrstyrd? Måste den ha nt? Eller går det att lägga in programmet även under t.ex. w98?

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det finns en hel drös med alternativ.

Ett alternativ är VNC från AT&T. Gratis, trevligt och har stöd för både Windows, Unix och Macintosh.

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

Men finns det inget som följermed nt?

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

MS netmeeting, finns här;
http://www.microsoft.com/windows/netmeeting/download/nm301x86.asp

Båda måste naturligtvis ha netmeeting installerad och vara konfad för att acceptera inkommande anslutningar.

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg

Jag rekommenderar VNC som sgtpepper länkar till. Det är gratis, snabbt och finns för flera plattformar. Du kan ex styra en UNIX-dator från en NT osv om du vill eller varför inte styra en Windowsmaskin från en MAC.

------------------
"signatur"

Tyvärr så funkar VNC inget vidare på Windows, det är segt.

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."

Jag ska ta och testa VNC och se om det duger.

Har jag fattat rätt att client datorn inte behöver installera något program? Som jag har fattat det så behövs bara vncviewer.exe

Tyvärr så funkar VNC inget vidare på Windows, det är segt.

Jag brukar använda det på jobbet för att fjärrstyra ett par utvecklingsservrar som kör NT (så att jag slipper flytta på mitt arsle :) ) och jag tycker att det funkar helt ok, men det är ju möjligt att det finns snabbare alternativ, frågan är om dom är gratis.

Netmeeting är väl förresten mest ett konferensprogram, eller kan man fjärrstyra på samma sätt som VNC?

Har jag fattat rätt att client datorn inte behöver installera något program?

Eh, klientdelen behöver mycket riktigt klientprogrammet, och servern behöver serverprogrammet.. Liksom.. :)

------------------

Lite av poängen med det hela är att jag ska kunna fjärrstyra min dator från datorer där jag inte kan installera några program. Så det är mycket viktigt att man inte behöver installera något hos klienten

eller kan man fjärrstyra på samma sätt som VNC?

Jepp, inte lika avancerat som terminal services naturligtvis men det går utmärkt att fjärrstyra med Netmeeting.

Så det är mycket viktigt att man inte behöver installera något hos klienten

Som schassen förklarade så måste det finnas en "server-client" struktur för att det ska fungera, det du efterfrågar är inte möjligt.

Såvida inte Netmeeting redan är installerad på en W9X/ME dator som du tänkte styra förstås ;)

Men den typen av struktur finns inte egentligen med Netmeeting, där är det mer frågan om "peer-to-peer" styrning.

------------------

Jo det är kalrt att man måste installera något (serverprogram) på datorn som skall fjärrstyras, och det kan jag göra.

Jag vill alltså inte installera något på klienten och det ser ut att fungera med VNC, någon som vet?

Ja ja, jag får testa imorogon.

VNC kan köras som en Java-applet i din webbläsare, vilket gör att du slipper installera något permanent:

Using a web browser as a viewer
The VNC servers also contain a small web server. If you connect to this with a web browser, you can download the Java version of the viewer, and use this to view the server. You can then see your desktop from any Java-capable browser! (unless you are using a proxy to connect to the web). The server listens for HTTP connections on port 5800+display number. So to view display 2 on machine 'snoopy', you would point your web browser at: http://snoopy:5802/
The applet will prompt you for your password, and should then display the desktop.

(http://www.uk.research.att.com/vnc/start.html)

------------------

[Redigerat av sgtpepper den 10 okt 2001]

Så bra... då är det bara att köra.

hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg

Jag brukar ha med mig en diskett med filen vncviewer.exe och köra från. Ingen installation behövs om du inte vill.

------------------
"signatur"

HansenMedlem sedan aug. 2000374 inlägg

Det finns en förbättrad version av VNC som heter TridiaVNC. Skillnaden mellan VNC och TridiaVNC är att TridiaVNC har stöd för komprimering.

Jag upplever ingen större skillnad mellan de olika versionerna, jag tycker responstiden är alldeles för hög och skäruppdateringarna frustrerande.

Om man är villig till att betala 350 kr för en server + klient licens så kan man få ett ypperligt program som heter Remote Administrator. Fungerar klockrent över LAN och WAN.

------------------
Hansen
c.h@ngmedia.com

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Hos många av våra kunder använder man Timbuktu.
En client måste vara installerad.
På den gamla hederliga tiden!!!
Använde vi Carbon Copy vet inte om det finns nu eller annat Norton program
PC Anywhere är ett ytterliager förslag.
Vad vill du egentligen göra?
Hjälpa en client eller köra en annan maskin!

------------------
GvdsSfdtTddv.

Det var ju en månad sen jag skrev inlägget nu så jag har hunnit testa VNC ett tag nu och det duger för mig. Visst är skäruppdateringarna frustrerande men det fungerar under kortare använding.

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2ca38e60
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)