webForumDet fria alternativet

Dubbla dns'er

7 svar · 185 visningar · startad av eddy1

eddy1Medlem sedan aug. 2001969 inlägg

Fågan lyder!
Jag har en windows 2000 adv server och har satt upp en DHCP, DNS, WINS tjänster på denna. i mitt hemma nät finns två datorer anslutna till denna dator, en win 98 SE och win2k.
servern är också den dator som är ansluten till internet via modem. men jag kan inte dela denna anslutning till dom andra datorerna. jag har även installerar NAT och konfigurerat den...
till min fråga. jag ansluter ju till worldonline och när det gäller dom måste man ju själv skriva i DNS'erna, detta har jag gjort på servern. men hur vet klienterna i mitt nätverk att dom ska använda dessa DNS'er och inte den dom tilldelas automatisk som leder till servern..

jag hajar ingeting...

------------------
"Time is a drug. Too much of it kills you"

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Ta med i DHCP'n att dom skall få rätt dns från den.

Förstod inte riktigt det. var i dhcp'n gör jag det... och hur?

------------------

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Kolla under Scoop options så bör du hitta det.

har gjort det!

006 DNS servers:

där la jag till dom två ip nr för dns'erna på worldonline samt min egen dns finns där. men detta hjälper inte. och är inget fel i koppling mellan mina datorer allt fungerar där. kan det vara något jag missat på klienterna??ping och allt det fungterar men inte explorer (surfa alltså)!
Som gateway på servern så fyllde jag i ip numret till servern och detta tilldelas ju till alla klienter. stämmer det??

vad är felet

------------------

jag kollade lite mer på scope options det fanns ju alternativ för pop3 och hur funkar? det måste väll finnas med en tjänst som pop3 när smtp finns??

------------------

hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg

Vad får klienterna för IP-adresser från servern. Standard för Internetdelning är att klienterna får en adress i spannet 192.168.0.XXX.

Jag har konfigurerat ett antal Internet-delningar och har inte behövt pilla på några extra inställningar alls för att kunna använda Internet, inte ens DNS i DHCP:n

Advanced Server, jo jag tackar... Vissa har det gott ställt... :e

------------------
"signatur"

DHCP'n delar ut adresser i området 192.168.1.50 till 192.168.1.70

------------------

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)