webForumDet fria alternativet

Windows XP - skillnader

5 svar · 178 visningar · startad av hp

hpMedlem sedan maj 2001567 inlägg

Är det någon som har full koll på vad skillnaden mellan XP Home Edition och XP Professional är. Jag vet så pass mycket att Home Edition är som typ Windows 98 och Professional som W2K Professional. Någon som har en länk eller vet mera konkret de exakta skillnaderna?

------------------
"signatur"

stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg

Har du kollat i dom andra trådarna :q :OO

men men, här kommer länken igen :p
http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/choosing2.asp

------------------

...Ganska kul(?) att kolla på olika forum där killar i 16-17 års åldern (kvalificerad gissning) sitter och gnäller på att det är någonting fel på deras Windows 2000 Advanced Server...
Reefer http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000838.html

[Redigerat av stoffe-2k den 12 sep 2001]

LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg

Det där var en bra länk!
Sammanfattning:
Om man skall låta någon annan sköta om hur programmet beter sig skall man ha Pro.
Som användare räcker alltså Home?

------------------
GvdsSfdtTddv.

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Något som är stinkande irriterande i HE är att "security" fliken saknas trots att man valt NTFS som filsystem, det tycker jag är dåligt.

Vad är det för mening med att ha NTFS om man inte kan editera rättigheter?

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

GunnarDMedlem sedan juni 20014 250 inlägg

Det är inte så att dom "bara" gömt fliken på något obskyrt ställe?

Har just installerat XP på en maskin, vilket elände! Hittar ingenting, dom har gömt massa funktioner/menyalternativ som man måste "klicka för" om man vill ha.

Ta bara en så enkel sak, jag ville avinstallera "MS Messenger ..." förut låg denna under "add/remove program" men nu måste man först editera en fil "windows/inf/sysoc.inf" och byta ut HIDE mot ett mellanslag, gjorde detta med alla HIDE i den filen och kunde plötsligt även avinstaller andra saker som jag ville bli av med.

------------------
If you can't convince them, confuse them.

ReeferMedlem sedan dec. 20002 114 inlägg

Det är inte så att dom "bara" gömt fliken på något obskyrt ställe?

Nej, det är helt enkelt en policyförändring från MS sida, admin ska inte kunna editera rättigheter i HE, lyckligtvis kör jag Pro och där går det naturligtvis, men ändock irriterande, meningen med att välja NTFS vid installation av HE faller ju nästan bort när dom gjort så

men nu måste man först editera en fil "windows/inf/sysoc.inf" och byta ut HIDE mot ett mellanslag

Jag vet, jag tipsade om detta i Windowsforumet allldeles nyligen ;)

------------------
"Hey, Steve, just because you broke into Xerox's store before I did and took the TV doesn't mean I can't go in later and steal the stereo."
-Bill Gates, Microsoft, 3/14/89 -as quoted in MacWEEK

[Redigerat av Reefer den 13 sep 2001]

Genererad på 507 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb