SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg
Nu är jag förbannad. Det absolut värsta jag vet är när jag får Access is denied till min EGNA dator. Kan någon hjälpa mig med att få bort det?
Saken är den att jag har två mappar på en NTFS-disk. Vi kallar den ena A och den andra B. Båda är utdelade. Jag kan komma åt A genom \\min-dator\A men jag kan inte komma åt B genom \\min-dator\B. Felmeddelandet är "Access is denied". Varför??
Jag har raderat alla rättigheter för B och ersatt de med en som är Everyone: Full control. Men det fungerar så klart inte.
Vad är fel? Jag trodde jag var bättre än så här. Tack...
------------------
- Swey
A hacker from the south
hpMedlem sedan maj 2001567 inlägg
Du kan kanske kolla om det är några rättigheter satta på utdelningen också. Dessa rättigheter gäller de som accessar datorn över ett nätverk. Först kollas vilka rättigheter du har på utdelningen. Sedan kollas vilka rättigheter du har om du sitter lokalt på datorn. Den lägsta av dessa två blir dina rättigheter till den aktuella mappen.
Det finns en knapp där du delar ut mappar som heter "Behörigheter". Kolla där. Hoppas att det fixar sig.
------------------
Den som väntar på ***** kuvert väntar aldrig för länge....
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Om det är en dator som du har ansluten mot internet rekommenderar jag dig att byta gruppen Everyone mot Authenticated Users - av säkerhetsskäl. Både på den utdelade resursen och på fil-nivå - precis som HP beskriver. :)
SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg
Aha, det finns rättighetsinställningar för utdelningen också. Det var den som var fel. Tack.
Men vad ska det vara bra för att ha två rättighetsinställningar? Onödigt komplicerat.
Ändrade också från Everyone till Authenticated Users. Gör det verkligen någon skillnad när gäst-kontot är avstängt?
------------------
- Swey
A hacker from the south
PerMedlem sedan dec. 1999259 inlägg
Men vad ska det vara bra för att ha två rättighetsinställningar? Onödigt komplicerat.
Den ända man behöver ändra är "säkerhetsfliken", sen sätter man Everyone/Authenticated Users på utdelningen.
------------------
- Per
[Redigerat av Per den 14 jul 2001]
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
Nej, faktiskt inte. :) Det fyller en rätt så viktig funktion.
NTFS ger dig, som du säkert är bekant med, möjligheter att ställa in rättigheter för unika filer lokalt vilket inte den utdelade resursen gör. Med hjälp av rättigheter för både resurs och unika lokala filer så kan man styra väldigt exakt vem som kommer åt vad, vilket ofta efterfrågas i större nätverk.
Ändrade också från Everyone till Authenticated Users. Gör det verkligen någon skillnad när gäst-kontot är avstängt?
Nej, det gör ingen större skillnad, men det är bra att ta för vana att använda gruppen Authenticated Users istället för Everyone på samma sätt som det är bra att ta för vana att alltid köra motorrumsfläkten, på en båt med inombordsmotor, innan man startar motorn - för att ta ett vansinnigt långsökt exempel. :)
[Redigerat av Rikard den 15 jul 2001]
hpMedlem sedan maj 2001567 inlägg
Authenticated users = användare som finns upplagda någonstans i systemet.
Everyone = alla användare, även de som kommit in på annat sätt än det vanliga... :-)
------------------
Den som väntar på ***** kuvert väntar aldrig för länge....