webForumDet fria alternativet

Specifiera hårddisk åt NT4

12 svar · 258 visningar · startad av Qimen

QimenMedlem sedan juni 20015 009 inlägg

När jag skulle installera NT4 så efter en stund kommer det upp att NT4 måste ha en hårddisk/portion åt sig för att kunna gå vidare. Det står att man ska kunna läsa om det i handboken men jag hittar inte det.

Är det nånn som vet hur man specifierar en del åt den?
Jag har partionerat upp en del.

------------------
MVH
Joakim

[Redigerat av Qimen den 01 jul 2001]

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Du har inte råkat göra den partitionen med FAT32 va? isf funkar det inte eftersom NT4 inte kan läsa FAT32-partitioner i samma dator. Skapa partitionen när du installerar (med installationsprogrammet) så blir det rätt och då funkar det säkert med.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Alternativ två är att du svara Nej på frågan om du vill aktivera stöd för stora hårddiskar i samband med att FDISK startas. Med hjälp av detta kommer du, med automatik, att formatera partitionen med FAT16, vilket NT stöder.

Välkommen till webForum förresten! :)

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Finns det något program på nt skivan som man kan använda till att göra hårddisken till NTFS?
I så fall var ligger den?

------------------
MVH
Joakim

hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg

När du installerar får du frågan om du vill anända NTFS filsystem. Du måste dock ha en DOS-partition att lägga installationsfilerna på temporärt.

------------------
Den som väntar på ***** kuvert väntar aldrig för länge....

Programmet som efterfrågas är "convert". När NT installeras åker det med av bara farten.

Oki, men jag blir varken tillfrågad om jag vill använda NTFS när jag använder de 3 boot disketterna eller om jag använder cd skivan direkt från windows.
Ska prova en gång till , kom på ett sätt kanske.
Den säger att den vill att enhet c: ska vara formaterad eller ha NTFS (tror jag), kan man inte välja vilken hårddisk det ska ligga på?

------------------
MVH
Joakim

[Redigerat av Qimen den 02 jul 2001]

Jo, men förmodligen luras du av att NT inte känner igen andra partitioner än de med FAT16 eller NTFS. Jag kan tänka mig att du har en FAT32 partition på hårddisken och i sådant fall ser inte NT den över huvudtaget. :)

Okej, men om jag ska göra den i Fat16 så kan den ju inte vara större än 1024 mb (eller något sånt), och när man har 30 gb så. :)

------------------

Vill du ha lite extra späning i vardagen? Köp en Trisslot.

SirPeterMedlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Om du gör det till FAT16 så kan du bara göra den till 2048Mb. Skapar du partitionen från installationsprogrammet så kan du skapa en på 4000Mb och den kan du sedan sträcka med hjälp av tex Partition Magic eller nåt liknande program. ;)

Jo men problemmet är att jag win98 på C: och jag kan inte välja var jag vill installera det.

Konstigt va?

------------------

Vill du ha lite extra späning i vardagen? Köp en Trisslot.

Online_doMedlem sedan mars 2001136 inlägg

vad konstigt

[Redigerat av Online_do den 05 jul 2001]

Jag fick en ny cd nu.
Då funka det direkt.

------------------
MVH
Joakim

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)