Hej!
Jag undrar om det är någon här som har tagit NT 4.0 certet? Är det värt att pröjsa 1500:- (Kostar det väl?) för det? Chansen att få jobb, ökar den drastiskt, eller?
Bara lite allmänt kring om det är värt att certa för det :)
------------------
---
/* LilleSkutt */
OlleBoopMedlem sedan feb. 20001 861 inlägg De flesta "NT 4-cert" slutar gälla vid årskiftet så det är nog ingen vidare investering.
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Klart det är en fjäder i hatten!!
Fast MCP har ganska många nu för tiden
Du kommer hur som helst att lära dig massor på kuppen. Om inte annat bara för dessa underbara frågor på testet...
/T
------------------
This is what the KLF is about
Fanns det ingen diskution om detta innan där vi kom fram till att någon skrev ut det och fick en skrivare på köpet ? :OO ;) :e :D
------------------
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund
Du kommer hur som helst att lära dig massor på kuppen
Hmm, är inte meningen att man ska kunna allt innan provet? :)
OK, så vad ska jag sikta in mig på då? W2k-cert? Linux? Java? ASP? Vad, vad, vad? ;)
------------------
---
/* LilleSkutt */
OK, så vad ska jag sikta in mig på då? W2k-cert? Linux? Java? ASP? Vad, vad, vad?
Det beror väl på vad du jobbar med / vill jobba med. Man tar ju inte cert enbart för certets skull liksom...
Hur som helst så rekommenderar jag "Sun Certified Java 2 Programmer" om du vill sikta in dig på programmering, det ger en bra grundkunskap om Javaprogrammering och är en av arbetsgivarna uppskattad detalj i meritförteckningen. När man tagit det så kan man gå vidare och ta Developer-certet vilket dock kräver lite mer arbete.
------------------
skaparen av allt som är mjukt och luktar lavendel
Om du vill jobba med riktiga datorer gör du det i SUN/Solaris :e
------------------
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund
[Redigerat av stoffe-2k den 10 maj 2001]
Okey, tack för svaren. Jag tänkte att cert borde vara en fördel att inneha, om man inte har en högskoleexamen, men ändå har lite koll inom olika områden.
Hur som helst så rekommenderar jag "Sun Certified Java 2 Programmer" om du vill sikta in dig på programmering
OK, vad bör man kunna för det? Vilka APIer tar det upp? Typ basic basic, eller även RMI, 2D grafik, osv.?
------------------
---
/* LilleSkutt */
OK, vad bör man kunna för det? Vilka APIer tar det upp? Typ basic basic, eller även RMI, 2D grafik, osv.?
Sun har mycket detaljerat skrivit ned vad som krävs för att klara certet (objectives), du hittar alla objectives här. Kika även på Suns certifieringssida
Det bästa är att köpa en av alla de böcker som finns som är inriktade på certet, där tas varje del upp och beskrivs detaljerat med övningar i slutet, själv använde jag boken "Java 2 Certification Training Guide" av Jamie Jaworski, den var kanske inte världens bästa men jag klarade provet. Kolla på Amazon efter fler certifieringsböcker
Generellt sätt så kan man säga att provet inriktas på grundläggande objektorienterad Javaprogrammering, de olika APIerna, trådning och lite annat. De olika sektionerna på provet är följande:
- Declarations and access control
- Flow control and exception handling
- Garbage control
- Language fundamentals
- Operators and assignments
- Overloading, overriding, runtime types and object orientations
- Threads
- java.awt
- java.lang
- java.util
- java.io
Vissa delar innehåller endast en till två frågor (t.ex Garbage control) medans andra innehåller ett rätt stort antal (t.ex Language fundamentals).
AWT-delen kan vara en riktig pain-in-the-ass om man som jag inte alls är intresserad av klient-programmering.
------------------
[Redigerat av sgtpepper den 11 maj 2001]
OK, tack så hemskt mycket för svaren. Med sgtpeppers sista inlägg blev det mycket klarare :) :e
------------------
---
/* LilleSkutt */
sgtpepper, kom på en grej... Jag har ingen aning om var man gör provet! :l
Vilka ska jag ta kontakt med, är det Sun i Sverige, eller?
------------------
---
/* LilleSkutt */
Jepp, ta kontakt med Sun i Sverige.
Provavgiften (för närvarande 1500 kronor per prov) erläggs genom förköp av certifieringskuponger. Kontakta Sun Educational Services på tel: 08-631 22 00 eller via e-post: kursbokning@sweden.sun.com
Källa: http://www.sun.se/utbildning/certifiering/java/index.html
------------------
sunkistMedlem sedan apr. 200129 inlägg Det kan också vara bra att ha cert på Linux Redhat, det är inte särskillt många som har. När vår klass försökte så klarade en det och vart den 15onde i sverige att klara, det kostar ungefär 5000:- och tar en hel dag.
Själv så har jag tio olika cert men erfarenhet i branschen är nog viktigare för att få jobb, många har ju massa cert numera.
------------------
sunkist