Hej är det någon som installerat och kört en ghost server i ett större nätverk.
Har funderingar på att impletera det i ett större näteverk Med olika OP det är ett 50 tal servar och ca 1000 klienter i nätverket.
Hur bra fungerar Ghost tekniken när det kommer till större skala??
Har du testat det på något sätt så skriv gärna vad du tycker och har upplevt!
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Den fungerar alldeles utmärkt, men jag skulle nog trots allt titta på lösningar med antingen MS SMS, CAs UniCenter och/eller RIS-tjänsten i Windows 2000 beroende på vad du har för förutsättningar.
Windows 2000 är inte impleterat i Nätverket och då heller inget AD.
Anledningen till att jag kollar över möjligheten och funktionaliteten av att impletera en Ghost server är dom snabba recovery tiderna som då kan uppkomma.
Det är inte tänkt att detta skall ta över den vanliga backuppen utan det är tänkt att den skall fungera som en grund konfigurations återställning.
Skall man lägga på dynamisk data får detta läggas på enligt gällande rutiner.
Men att snabbt få tillbaka en grundinstalerad server tex kan vara mycket värdefullt, samt på tex brandväggar där regelverket inte ligger på kan återställningtuden komma attt hamna på ca 15 minuter då.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Oh, sorry, då missförstod jag din fråga.
Om det bara gäller att återställa till grundkonfiguration är Ghost ett mycket bra alternativ.
Det finns till och med leverantörer som kan leverera datorerna "bulk" - de är färdiginstallerade med en ghost-image du har skapat och dessutom levereras de utan kartong. :)
Men, även för enbart "internt" bruk är ghost ett mycket bra alternativ.
SMS och CAs Unicenter behöver f.ö. inte Windows 2000. :)
[Redigerat av Rikard den 27 apr 2001]
Du har ingen egen erfarenhet av att köra det i ett större nätverk med en server som man har ghost filerna på?
För övrigt har vi kört sms innan men gått ifrån det eftersom det var för mycket jobb med det eller vad det var.
Vi har gått ifrån det iaf.
Jag söker nämligen lite referenser när det gäller en Ghost server impletering.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Jodå, det har jag erfarenheter av, men då skulle jag vilja att du preciserar din fråga - om du vill ha ett bra svar alltså. :)
Jag vet inte om jag kan precisera min fråga mer än vad jag gjort i min ursprungliga fråga.
Tack skall du ha för ditt svar.
Steget vidare nu är väll ett tesat lan så Thanks! :)