webForumDet fria alternativet

säkerhet?

3 svar · 236 visningar · startad av jispir

jispirMedlem sedan maj 20011 343 inlägg

Någon som har tips på hur man kan få en win2k server att bli så säker som möjligt?

Jag har redan en proxy och en brandvägg.

(för den som undrar jag leker bara ska inte använda den på annat sätt. Har för lite kunskaper för det. Men testar för att lära mig.)

Hoppas någon har lust att hjälpa mig.
Kan tillägga att jag kör den mot internet.

------------------
verktygslådan

Ett gott trams förlänger
livet :e

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

I alla operativsystem är det viktigt att köra så få tjänster som det bara är möjligt. Skall det inte gå att komma åt utdelade resurser så stänger man tjänsten "server", t.ex.

Problemet med just MS operativ är att den här biten inte är speciellt bra dokumenterad. Men jag kan rekommendera boken Securing Windows NT/2000 Servers for the Internet som har upplägget av en checklista, och beskriver vad man kan göra för att säkra sin NT4/W2k-server. Mycket bra bok (har den själv).

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

jispirMedlem sedan maj 20011 343 inlägg

nån som har nått mer bra tips?

------------------
verktygslådan

Ett gott trams förlänger
livet :e

EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg

Kolla in hackersajterna, t.ex. www.2600.com

Kolla även www.security.com , www.securityfocus.com och www.ntbugtraq.com . Där finns en uppsjö men verktyg för alla smaker.

NTBugTraq har en mailinglista som jag en gång lärde mig ett kul hack på. Russ Cooper, som driver stället i fråga, brukar prata på Microsoft seminarier. Man ser han bli citerad i Computer Sweden lite då och då.

------------------
"Never underestimate your opponents." - Name the movie.

251 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
127 ms — hämta forumlista (db)
122 ms — hämta statistik (db)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)