Alvar sMedlem sedan mars 2000396 inlägg
1 ( viktig ) : Finns det nån sida som förklarar lite mer om formatet CMD och hur man använder det? ( eller rättare sagt var finns det :) )
2: Finns det nån sida som förklarar dom "viktigaste" sakerna för inloggnings skript ( bat/cmd/exe) ? ( inte kix32! :) )
3: Finns det nåt kommando för att stanna upp i ett bat skript tills användaren trycker på valfri tangent eller skriver in nåt speciellt och sen enter innan den personen kommer vidare i skriptet?
------------------
One technique mastered is better than one hundred sampled.
stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg
Skriv vad du vill göra med scriptet så kan vi kanske nog fixa ett till dig...
1. Webforum.nu :D
2. Skriv "net help" vid dos prompt
3. "pause" blir "tryck valfri knapp..."
------------------
MVH - C
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund
1: Finns det nån sida som förklarar "hur" man använder det då? :)
2: Finns det ingen sida som tar upp lite mer? ( helst om dom andra formaten också )
3: Kan man göra ett skript ungefär såhär:
Blabla
Tryck på valfri tangent för att fortsätta...
Men man ska inte se var allt exekveras ( fult att se ) och man ska inte se kommandona som man skriver in ( pause före tryck på valfri tangent för att fortsätta t e x... )
4: Hur startar man program från bat skript?
5: Går det att skapa en "ja/nej" situation i bat skript där man t e x har en fråga och exekverar den olika koder för varje alternativ?
------------------
RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg
1. & 2.
Det du kallar skript är egentligen en batch-fil. Detta innebär att det du ber om är att få en komplett genomgång kring vad man göra i en kommandotolk... och det är en del det. ;)
3.
Batch-filen inleds med "@echo off" vilket innebär att endast resultaten syns på skärmen - kommandona gör det inte.
4.
Det är en kommandotolk. Skriv den körbara filens namn och tryck på retur - om du står i rätt katalog vill säga.
5.
Nja. Det finns lösningar för det, men jag kommer inte ihåg på rak arm hur man gjorde. :)
Nu var du så snabb att svara så jag skapar ett nytt inlägg med nya frågor /svar :)
4: Funkar det även om man kör från inloggnings skript? Om inte, hur skriver man då?
6: Kan man dela in inloggnings skript i grupper så att ett visst skript exekveras när en person i "gruppen" loggar in och sen exekveras användarens "egna" inloggnings skript efter?
7: Hur gör man om man vill välkomna en användare med hans inloggningsnamn ( Welcome "username" )
Eller går det att dela in det i grupper så att man kan skriva ungefär såhär:
Välkomen grupp 1:are ?? ( Funkar %USERNAME% endast på nt/nätverks datorer? )
------------------
[Redigerat av Alvar s den 20 mar 2001]
stoffe-2kMedlem sedan apr. 20007 795 inlägg
4, 6, 7. JA!
<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif">Kod:<font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" color="#666600">
@echo off
@echo Välkommen till Företag AB
@if "%OS%" == "Windows_NT" goto NT_OS
net use h: /HOME
net use s: \\Server\resurs
net time \\Server /set /yes
@goto END
:NT_OS
net use h: /HOME persistent:no
net use s: \\Server\resurs /persistent:no
net time \\Server /set /yes
@echo on
:END
http://eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=114368#114368
Gör en sökning på eForum så hittar du massor av script och felsöknings tips, bla. gjorda av mig §e
http://eforum.idg.se/nyasearch.asp
------------------
MVH - C
"Mina mappar är slut, kan ni sälja mig några nya...?"
- Förvirrad Mac-kund
[Redigerat av stoffe-2k den 21 mar 2001]
4: Har testat och det gör det inte för mig :(
Måste man inte använda nåt speciellt kommando för att starta filer? ( från *.bat skript alltså, inte direkt från command! Det är filer på den lokala hårddisken som ska startas.. )
6: Hur gör man då? :)
Går det att göra så att man inte märker när den "byter" inloggnings skript? ( den fortsätter på användarens eget skript i samma fönster så fort "grupp" skriptet körts )
7: Hur? :)
( %USERNAME% verkar inte funka hos oss )
------------------