webForumDet fria alternativet

Join domain

7 svar · 225 visningar · startad av murofbew

murofbewMedlem sedan juni 2000229 inlägg

I våran NT-miljö går det alldeles utmärkt att installera servrar och klienter och lägga till dessa till vår resursdomän utan krångel. Om vi däremot försöker att installera en Windows 2000 server eller Professional och lägga till dessa i samma domän kan dessa datorer inte hitta domänen (ingen domän alls hittas av totalt ca 10 st). Vad är skillnaden? Vad skiljer NT4 och W2K när det gäller hur dessa hittar de domäner som finns?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Vad säger loggarna?

De säger att det inte finns någon domän som heter XXXXXXXX fast det gör det. NT4 går klockrent att installera.

Jo, men kolla Win2ks loggar.
Kontrollpanelen/Administrativa verktyg/Händelselogg. :)

KLI1Medlem sedan feb. 200123 inlägg

Otestat av mig, men dock en liten varningstriangel!
Hur har du installerat 2000? Som DC så vill den gärna ta kommando över NT. Livsfarligt med andra ord, i alla fall i prod.miljö. Det här är jag inte helt 100 på men helt taget ur luften bör det inte vara. Hur den agerar som stand alone vet jag icke.

------------------
KLI1

Jo, men kolla Win2ks loggar

Jo, jag gör det och där står det att datorn inte kan hitta en domän med det namnet. Jag har provat både Professional och Server med samma resultat. NT4 Server och Workstation fungerar klockrent att installera.

Om du tar fram händelse-ID för dessa felmeddelanden kan jag hjälpa dig med bl.a. en sökning på TechNet - om jag inte känner igen felmeddelandet vill säga. :)
Just dessa loggar är guld värda vid en felsökning. Om du vill kan du spara loggen och skicka den till mig, så kan jag titta igenom den. :)

Jag har tittat i TechNet (har avtalet) men där hittade jag inget av värde. ID´t var ett generellt händelse ID. (tack i alla fall) Jag ska prova att koppla in datorn på ett annat subnät för att försöka ringa in problemet. Phuu...

125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)