MeanMedlem sedan jan. 200137 inlägg Jag skulle vilja veta hur man får en hemma katalog att få creator owner rättigheter.
i WINNT 4.0 så var det lätt man bara skapde en folder som man delade ut och sedan sa när man skapade ett konto så hänvisade man till den katalogen för home directory och så blev det automatiskt creator owner permissions (alltså kontot den tillhör äger mappen och bara det kontot kommer åt foldern).
Men i windows 2000 är det tydligen inte så lätt för när jag som vanligt skapar en mapp som alla kan komma åt så får alla rätt att läsa mappar som ligger under oxå. och jag har provat att ta bort inherrit parametern men då komme ingen åt istället.
Snälla hjällp om det går????? :)
------------------
operatingsystems doesn´t make you a better administrator, operating does!
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Humm, om jag har förstått din fråga rätt så vill du att andra än adminer ska kunna bli ägare till filer och kataloger?
isåf så går du till start/inställningar/kontrollpanelen/administrationsverktyg >> lokal säkerhetsprincip >> lokala principer >> tilldelning av användarrättigheter >> principen "Bli ägare til filer och andra objekt" >> knappen "lägg till" :)
------------------
Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, så fruktar jag intet -ty jag är dalens största djävul!
MeanMedlem sedan jan. 200137 inlägg Kan du snälla säga vad principen skulle heta på engelska tack!
Jag hittar en som skull kunna vara men jag tror inte det!
------------------
MeanMedlem sedan jan. 200137 inlägg jo det är nog inte det du trodde att det skulle vara utan när man skapar ett konto så kan man definiera home folder och när man gjort det så skapas det en folder i en definierad folder som man skapat och mitt problem är följande!
I NT 4 så när man skapade home folder till en användare genom att definiera det i domain user manager så blev rättigheterna på foldern automatiskt typ fulla rättigheter till den användaren och inga rättigheter till nån annan utom administratören som alltid kan ta över ägande skapet.
alltså i win 2000 skulle jag vilja kunna göra det samma men jag har inte kommit på hur man gör detta och det är irreterande.
hjälp please. :-)
------------------