webForumDet fria alternativet

Starta upp NT4 och rädda dokument

8 svar · 317 visningar · startad av Annika E

Annika EMedlem sedan jan. 20014 inlägg

Jag kan inte logga in i NT 4 utan får ett felmeddelande vid uppstartning om att jag ska starta recovery options.

Jag tror att det skulle gå att installera om NT4 men jag vill samtidigt rädda mina dokument och program som jag har installerat. Kan det gå på annat sätt eller att göra detta i MS-DOS?

------------------
Annika E

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Hej Annika och välkommen till webForum!

Till att börja med, hur ser felmeddelandet ut när du startar datorn?

MS-DOS är inte ett alternativ om du kör NTFS som filsystem, vilket man brukar göra på NT.
Däremot finns det vägar runt detta. Jag har beskrivt lösningen i en annan tråd. Se: http://program.webforum.nu/wf/Forum11/HTML/000366-3.html#55

------------------
med vänliga

Rikard
forumledare, webForum

Jag har tyvärr inte det exakta felmeddelandet med mig på arbetet men återkommer om detta.

Det alternativ som anges i "Nödlösning i samband med uppstartsproblem på WinNT-burkar." kanske jag ska pröva. Påverkas inte programinstallationer och dokument då?

------------------
Annika E

Nej, program och dokument påverkas inte.
Läs beskrivningen noggrannt och se till att installationskatalogen blir en annan än den befintliga, så är det ingen fara. :)

Hej och tack för snabbt svar och tips. Felmeddelandet som jag får när jag startar NT4 är:
Inaccessible boot device. Restart and set the recovery options in the system control panel or the/CRASHDEBUG system start option.

------------------
Annika E

Oups! Hur har det gått Annika?
Det felmeddelande du postade, kan du komplettera det med tillhörande felkod - om du fortfarande har samma problem?

Det jag är ute efter ska se ut ungefär som följande:
STOP: 0x0000007B

razoRfish[KLI1]Medlem sedan jan. 200116 inlägg

Hej
Prova att skriva /crashdebug i boot.ini
Det skriver du in efter den startoption på NT4 som krånglar. Ett mellanslag mellan det sista som redan står där och / ska det vara också. Ibland funkar det till och med ;-)

Hej och tack för svar. Jo, jag har fortfarande problem med NT och har inte kunnat pröva förslagen ännu men mitt kompletta felmeddelande är:
STOP: 0x0000007B (0xF9013BE0, 0x0000034, 0x00000000, 0x00000000) och därefter står det Inaccessible_boot_device och under det kommer en hel del tabeller med rubriker som: dll, base, date stmp, name, adress, dword, dump, build, och längst ner på sidan står meddelandet: Restart and set the recovery options.......som jag har skrivit tidigare.
Hoppas detta är utförligt. Jag ska försöka pröva förslagen i helgen.

------------------
Annika E

Har du möjlighet att kolla så att inte UDMA-100 är påslaget i BIOS?

Ang felkoden, precis det där var jag ute efter. :)

126 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)