webForumDet fria alternativet

IRL tester av NT 4 server?

11 svar · 193 visningar · startad av Reefer

ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Det är ju f-n ingen vidare fart på det här forumet, så jag får väl skriva ett inlägg för den goda sakens skull! :e

Richard -jag argumenterar med en bekant om driftsäkerheten för NT 4 server, han menar att man MÅSTE starta om den efter typ 14 dagar, annars så segar den ner sig och dyker, jag menar på att det är rätt å slätt BS, men har inga IRL tester att backa upp det med! (har kollat på MS site, men dom har ju praktiskt taget dumpat NT nu för Win2k så där fanns inte mycket att hämta ang. NT 4)

Kom ihåg att du tidigare sa att du hade dokumenterade fall om NT som hade varit uppe i ett år eller mer, har du lust att peka mig mot dom? :)

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Japp, men dokumentationen är kundmaterial vilket jag inte får dela med mig av publikt utan kundens medgivande. Jag ska dock be en av mina kunder, som för övrigt är medlem på wF, verifiera att det jag säger stämmer.

Hänvisa din bekanta till mig du... :)

Hänvisa din bekanta till mig du...

Hm, fast du kan ju iaf inte offentligöra det materialet så ... ;)

Nja, jag publicerar inte informationen "offentligt", dessutom har jag betydligt lättare att få igenom ett "överlämnande" av material om det är en identifierbar person och inte anonymt via nätet.

bguMedlem sedan jan. 200050 inlägg

Jag har två Compaq proilant 1600 som bara varit nere 2-2.5 timme på ett år båda kör SQL databaser. Anledningen till att servrarna var ner beror på att vi flyttade vårt serverrum samt att vi gjorde en bios uppgradering på den ena servern för några dagar sedan.

mvh
Björn Gunnarsson

razoRfish[KLI1]Medlem sedan jan. 200116 inlägg

Att en NT4-server bör startas om emellanåt är ganska så vettigt. Visserligen finns det med största säkerhet många servrar som stått och knallat i flera år. Men såvitt jag vet så handlar det inte om någon tävling om vem som lyckades ha en NT-server uppe längst, utan om att ha en så säker miljö som möjligt. Tyvärr är det så att vissa services låser upp minne helt i onödan och som släpps vid omstart, alt. omstart av servicen själv. Sen är det väl så att ett servicepack hamnar på burken någon gång också, då är ju omstarten nödvändig. Dessutom så anser jag att man då skall stänga ner servern helt och kallstarta efter c:a 30 sekunder.

Dessutom så anser jag att man då skall stänga ner servern helt och kallstarta efter c:a 30 sekunder.

Varför :q ...

btw varför har du djävulens tecken som ikon för ditt inlägg? -jag trodde att du tillhörde den goda sidan; :e

Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.5; Windows NT 5.0)

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Dessutom så anser jag att man då skall stänga ner servern helt och kallstarta efter c:a 30 sekunder.

Varför ...

För att diskarna ska hinna stana...

------------------
MVH
/C
"The only source of knowledge is experience"
- Albert Einstein

[Redigerat av stoffe-2k den 21 jan 2001]

Instämmer med föregående talare!

...och Reefer! Kunkurrens är istort sett alltid en förutsättning för att utvecklingen skall fort & framskrida. MacOS, Amiga m.fl. har långt före MSOS haft en hantering av ex grafik som MS varit tvungen att "kopiera" för att inte bara vara ordbehandlare. Det finns förmodligen en hel del om detta i andra forum och jag backar ur denna diskussion innan den hamnar på ännu lägre nivå. Thanx

Ok -men jag förstår fortfarande inte varför man ska STÄNGA NER servern -det räcker mer än väl att STARTA OM DEN :)

KLI1

jag backar ur denna diskussion innan den hamnar på ännu lägre nivå

Du är inte mycket för ironi du? ... ;)

Precis som Stoffe sa. För att starta upp servern från scratch. Fel kan även uppträda tidigt under uppstart.
På stordatortiden(!), i åtminstone den Blå världen, så användes 3 olika typer av omstart/uppstart beroende, givetvis, av nedstängningstyp.
1. Hotstart
2. Warmstart
3. Coldstart
Om man nu skall ge sig på en förklaring av detta så är 1, motsvarande omstart av OS. 2, restart av systemet. 3, Start från helt stoppad maskin.
Det var några, hehe, år sedan jag höll på med detta så jag avstår från vidare utveckling, men typen av omstart föranleddes självklart av olika typer av ingrepp eller, ve och fasa, fel. Tyvärr har i alla fall inte MS kommit från detta och tunga MS konsulter rekommenderar även detta med fetstil i de flesta dokumentationer. Jag har då aldrig någonsin hört någon rekommendera motsatsen! Så något bör det ligga i det, eller hur.

Ironi har det med Järn att göra??? http://g3.spraakdata.gu.se/cgi-bin/saob/uppslag.cgi?ordfalt=IRONI&fil=i01101.k.cur&year=1933&colix=20481

Att en NT4-server bör startas om emellanåt är ganska så vettigt.

Håller jag inte med om. Ser man bara till att underhålla maskinen på rätt sätt och övervakar den så finns det ytterst sällan anledning att starta om den.

Men såvitt jag vet så handlar det inte om någon tävling om vem som lyckades ha en NT-server uppe längst, utan om att ha en så säker miljö som möjligt.

Helt riktigt och se till att rätt funktionalitet leveraras 24/7 om så krävs.

Tyvärr är det så att vissa services låser upp minne helt i onödan och som släpps vid omstart, alt. omstart av servicen själv.

Kan jag delvis hålla med om. Men, de flesta problemen går faktiskta att lösa. Vad jag vet är det bara en burk i bgus maskinpark som är lite strulig, och vi vet redan vad problemet är och avvaktar nästa planerade driftstopp innan det åtgärdas.

Sen är det väl så att ett servicepack hamnar på burken någon gång också, då är ju omstarten nödvändig.

If it's not broke, don't fix it. Hotfixar som har med säkerheten att göra är dock en annan sak, men de går ofta att lägga på utan omstart.

Det finns förmodligen en hel del om detta i andra forum och jag backar ur denna diskussion innan den hamnar på ännu lägre nivå.

Snyggt Razor! Tjusigt! :)

140 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)