Kan man byta domännamn samt få en PDC att gå in i en annan domän som BDC??
/Tackaråbockar
byta domännamn
7 svar · 207 visningar · startad av snkn
Hmmm... nja.
Börja med att läsa igenom följande artikel på TechNet:
Q178009
Den kommer att förklara ett antal viktiga saker att tänka på i samband med ett domännamnsbyte.
Jag har inte i huvudet hur detta kommer att hanteras med tanke på att du inte avser byta namn utan snarare migrera två domäner till en.
Oavsett vilket, jag skulle inte rekommendera dig att göra detta själv - om du inte är mycket kunnig - utan istället skulle jag hyra in en person som har gjort liknande manövrer förut. Det blir billigare i längden.
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
OK! tack...
men där stod det mest om namnbyte...
jag ska slå ihop 2 domäner med 2 PDC till en ny eller med ett av de 2 domänernas namn om det går? annars får man väl ta ur kontodatabasen och installera om den ena PDC´n och sen lägga tillbaka kontona... missar ju bara ett par hundra lösenord till användare ;-) men det kanske är enklast...
------------------
Mvh
/Stefan
Jag är rädd för att du helt får glömma idén om att slå ihop databaserna. Som Microsoft skulle ha uttryckt det - It's not possible by design.
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
Satt å slösurfade lite på wF.
Fann denna fin fina fråga.
Blir lite osäker på om det fungerar mellan NT4 maskiner.
Hur som helst.
- Finns det ingen Exportera användarlista funktion i NT 4?
(Finns i min 2k burk, men huruvida bra det fungerar vet jag inte)
Annars får du nog manuellt fixa till det hela. Med Format c: :D
------------------
/CoolDude
Det finns möjlighet att exportera användare t.ex. med tredjepartsporgramvara, men du får bl.a. inte med dig lösenord.
Du kan få reda på vilka grupper en användare är med i, däremot går det inte att importera grupper och användare. Därav skälet att det blir mycket handjagande... :(
Det finns ingen möjlighet att exportera användar listor. Det e sant. Men jag tror man kan gjöra en kopia av SYSVOL där hela active directory sparas.
Om det vore Windows 2000 ja. Nu talar vi om NT4... ;)