maxMedlem sedan jan. 200090 inlägg Hej
Finns det någon vänlig själ som vet om man kan få automatisk inloggning i Windows 2000 server, och hur gör man i så fall? Saken är den att jag vill fjärrstyra en server som inte har skärm och tangentbord. Tacksam för svar
------------------
ljuv är mödans lön!
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg installera pc anywhere?
------------------
<A HREF="http://cartman.nu" TARGET=_blank>
that's what brian boitano would do!</A>
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Jag tolkar det som att du tror att man måste logga in på en server för att alla funktioner ska fungera, och alla enheter ska bli utdelade - som i Win9X. Så är det inte. :)
Fjärrstyrning av server tror jag du lättast ordnar genom att installera Terminal Services (TS) som är en del av operativsystemet. Därefter talar du om, när dialogrutan dyker upp, att TS ska installeras i administrativt läge - användas för fjärradministration enbart.
I katalogen tsclient - ligger någonstans under c:\winnt\-katalogen - finns sedan klientprogramvaran du behöver för att kunna fjärrstyra burken.
Installera, konfigurera och låt dig imponeras. :)
maxMedlem sedan jan. 200090 inlägg Tack för Era svar. Ibland behöver man förklara sig bättre. Det jag vill är att servern, som saknar tangentbord pga utrymmesbrist, gör en autologin. I normala fall trycker man ctrl+alt+del och därefter användarnamn och lösenord i NT-världen. Men jag har för mig det går göra så att när man startar igång datorn så görs det en autologin. Detta medför visserligen en säkerhetsrisk, men fördelen är att man inte behöver tangentbord eller skärm och vid "oväntade" stopp startas servern igång av sig själv. Hoppas jag var lite tydligare nu :)
------------------
ljuv är mödans lön!
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Du kommer alltså enbart att ha en mus ansluten till servern?
CoolDudeMedlem sedan aug. 2000304 inlägg Max:
Läs Rikards inlägg riktigt noga.
Om du använder dig utav TS som är inbyggt i Win2000 Server.
Så kan du från vilken annan plats somhelst ansluta mot din server.
Och använda skärm, tangentbord och mus ifrån klienten för att styra din Server utan dessa tillbehör.
När man ansluter mot en Server med TS-klienten så kan man sedan använda KLIENTENS Tangentbord för att trycka Ctrl+Alt+Del för att logga in på Servern.....
TS = Terminal Server
Funkar även fin fint över internet, dvs om man kan/får ansluta mot servern via INTERNET så kan server stå I Jukkasjärvi och du sitta på Cypern för att administrera... Med det tangentbord du använder på Cypern.
Ett av de Bästa verktygen som M$ utrustat 2000 Server med.
------------------
Windows 9x/Me=32 bit extensions and a graphical shell for a 16 bit patch to an 8 bit operating system originally coded for a 4 bit microprocessor, written by a 2 bit company that can't stand 1 bit of competition.
maxMedlem sedan jan. 200090 inlägg Hej Rikard
Inte ens mus. :O Det är kanske inte något vanligt förfarande att man vill kunna använda sig av autologon, men har för mig att i NT 4 fanns någonstans där man kunde fixa detta.
------------------
ljuv är mödans lön!
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Då förstår jag inte vitsen med att överhuvud taget logga in!? :q
Servern kommer att göra allt av vad den ska ändå - oavsett om du loggar in eller inte.
Jag skulle själv ibland vilja att servern ska logga in automatiskt vid uppstart, för då kan man få vissa program (t.ex. program som ställer in klockan automatiskt via internet) att fungera. Det finns visserligen säkert sådana program som installeras som en tjänst, men ibland finns inte det. Andra program som t.ex. processor-temperatur-övervaknings-program fungerar bara om man är inloggad.
------------------
/Baalzamon
maxMedlem sedan jan. 200090 inlägg Tack för era svar. Då jag hade tänkt mig att använda Netmeeting för fjärrstyrning blir det att tänka om. Om TS gör som CoolDude skriver är det perfekt. Det blir att leta info på Microsofts sida om TS. Ärlighetens namn trodde jag att admininstratören var tvungen att var inloggad för att alla tjänster skulle fungerar på servern. Man lär sig alltid något nytt varje dag. / Lev väl
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg ...för då kan man få vissa program (t.ex. program som ställer in klockan automatiskt via internet) att fungera...´
...som t.ex. processor-temperatur-övervaknings-program fungerar bara om man är inloggad...
Jag kan förstå om det här gäller privata servrar som står i hemmet. Men, på en server i någon form av produktionsmiljö avrekommenderas denna typ av program bestämt. :)
På en server ska till exempel en tidskontroll antingen ske som en tjänst eller tidssatt via AT-kommandot.
Detsamma gäller övervakningsprogramvara. Det ska gå att fjärransluta sig till servern för att kontrollera status.
annars kan man jhu installera TwaekUI som har en funktion med auto inloggning... :e
------------------
MVH
/C
"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"
maxMedlem sedan jan. 200090 inlägg Hej
Vill tacka CoolDude och Rikard för att ni ledde in mig på TS (Terminal Server eller Service?). Efter några timmars instudering och konfigurering fungerar programmet är helt suverän till fjärrstyrning.
Det ända lilla problem jag stötte på var "keyboard error", men det var lättlöst.
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Tillåt mig gissa... Ditt BIOS var inställt på att stoppa boot-processen om tangentbordet saknades. :e
Därefter kom det beryktade meddelandet:
"Keyboard error or keyboard is missing, press F1 one to continue of Del to enter Setup."
TS = Terminal Services
Kan ju tillägga att det funkar hur bra som helst över 33,6-modem också. Man märker av den "smala bandet" lite grann, men det funkar klockrent i övrigt.