webForumDet fria alternativet

Inköp av webserver för utveckling

Windows

5 svar · 253 visningar · startad av Eclipse

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg
Frågan#1

Detta är vår kravspec:

- SSI
- ASP 3.0
- SQL Server
- Windows 2000
- Delat Mac / PC LAN
- Max 40.000:-. (Runt 30.000 = bättre approach...)

Personligen tänkte jag mig en Dell men det finns säkert andra märken som är precis lika bra. RAID vs. en disk??

Sedan tidigare research jag gjort ska det gå att skapa olika rotkataloger under valfri port som ett alternativ till sub-domäner. I stil med 192.168.1.41:300/index.asp.

Finns det någon där ute som använder sig av detta tillvägagångssätt oh som kan verifiera att det verkligen fungerar?

tack,

/ jakob - webprogrammerare och tillika inköpare.

------------------
Life is a bitch... and then you marry one.

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Sikta på mycket internminne i första hand. Med SQL och Win2k på samma maskin tycker jag nog 256 MB RAM är ett minimum.
Ska inte webservern köras skarpt, behöver du inte oroa dig särskilt mycket för många diskar - eftersom det inte gör så mycket om servern går ner.
Dell är hyfsat billiga och funkar nog, så kör på det du.

Tack för tipset! Jag går en kurs i SQL nu och det lutar mot Windows 2000. På en skala, hur hög är wildcard faktorn på ett relativt nytt system?

Efter lite eftertanke är min reaktion att eftersom vi endast ska köra standardtjänster internt, ej mail, torde det väl kanske fungera iallafall.

Inte ens Microsoft kan väl skäppa en Windows där inte Internet servern fungerar!? Eller....???

tack,

/ jakob

------------------

Medlem sedan sep. 2000177 inlägg

Inte ens Microsoft kan väl skäppa en Windows där inte Internet servern fungerar!? Eller....???

Varför i h-e skulle inte IIS funka för?
Kör själv IIS 5 på Windows 2000 Professional hemma för utveckling, funkar alldeles utmärkt!

Hehe... Jag har prenumererat på NTBugTraq i tre år. Jag vet att NT 4 kan generera ett 20-tal notiser om dagen. Jag har inga höga förhoppningar om W 2000... Man vill ju inte köpa grisen i säcken så att säga. Säger du att det fungerar så tror jag på dig.

I ett startläge vill jag ha 20 speglade webbplatser som är kopplade till Access samt möjligheten att succesivt byta till SQL Server. Access rockar inte direkt megafett men det fungerar.

tack,

/ jakob

------------------

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Risken är större att Win2k inte har fullständigt stöd för all hårdvara som finns i den server du köper. Kontrollera mot http://www.microsoft.com/hcl/

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)