webForumDet fria alternativet

Konfigurera server

48 svar · 1 317 visningar · startad av AG · sida 2 av 3

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Besökare är kanske fel ord, visningar skulle nog vara bättre.

Ah, lite skillnad (20000 besökare är väldigt mycket). :)

Tror nog faktiskt antalet sidvisningar på webForum inte ligger allt för långt ifrån detta (den är större än man kanske kan tro). Kanske inte går att jämföra rakt av (webForum använder inte databaser i speciellt stor utsträckning), men kan kanske i.a.f. ge en fingervisning. Per och Kjell vet mer.

Tror vi snackar en bra bit under 100 lakan när det gäller webForum. Men webForum kör å andra sidan inte på Win2000. ;)

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

jispirMedlem sedan maj 20011 343 inlägg

IBM har annars en fin server!
kolla in http://www.databutiken.com/PC_paket.html

Längst ner på sidan den heter
IBM Netfinity 3000

------------------
<A HREF="http://www.webtomten.com" TARGET=_blank>Den evige babbelfisk jägarn </A>
Ett gott trams för länger livet :e

[Redigerat av jispir den 10 okt 2000]

PenguinKillerMedlem sedan sep. 2000177 inlägg

program.webforum.nu is running Apache/1.3.11 (Unix) PHP/4.0.0 on Linux
www.webforum.nu is running Apache/1.3.11 (Unix) PHP/4.0.0 on Linux

Compaq här också?

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Nope, "hemmabygge".

AGMedlem sedan mars 20001 266 inlägg

Ingen reaktion på mitt Dell förslag? :)

Nån som har ungefärliga pris på fasta-linor också, på det stora hela?

Andreas

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Bra att du påminde mig... Tyvärr så går länken bara till sidan, men lämnar ingen information om din konfiugration. Har du lust att publicera dina val här?

Ok, det var standard + så att det blev 256 i ram och en extra hårddisk på 18gig.

Kan det vara nåt?

Andreas

kjellMedlem sedan dec. 1999757 inlägg

webForum hade i snitt 83282 sidvändningar/dag under september månad.
( statistik sep. )

Vi har faktiskt en Compaq men en vanlig deskpro som är lite uppgraderad.
Det är en PII 350 med 256MB RAM (eller va´de 512?)
Vanliga IDE-diskar 2st x 20GB.

Kör som sagt Linux (Slackware 7.0) och Apache samt PHP/MySQL.
Den sitter på en 6Mbits lina och maskinen är fullt tillräcklig för det här jobbet.
Totalt med NIC, minnne, diskar och alla andra delar har jag för mig att det satsades 13000Kr på masinen.

Kollade förresten in en ny klients webbhotell i dagarna, i syfte att se om ett byte kunde vara aktuellt.
Resultatet kan ses på denna sidan
Här ligger alltså över hundra företag med sina hemsidor så då känner man ju sig ganska trygg med sin 350 och 6Mbit :)

[Redigerat av kjell den 12 okt 2000]

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det där webbhotellet verkade ju inte direkt satsa på prestanda... Köra databasen på en 133Mhz samt endast 256kbps i ingående bandbredd...

------------------
"To iterate is human, to recurse, divine" - L. Peter Deutch

Jo, och det eventuella bytet blir också av ska tillägas ;)

Så då skulle det gå bra med en sådan dell server jag visade eller?

Andreas

Skulle nog tro att den duger utmärkt.
Du bör dock införskaffa en bandbackup också. Kan ju visa sig vara en bra investering...

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

webForum hade i snitt 83282 sidvändningar/dag ...

Mja, hits är inte riktigt samma sak som sidvisning faktiskt. Skall försöka bena ut begreppen lite, så att inga missförstånd uppstår. :)

I begreppet hit (träff) innefattas t.ex. alla bilder på en sida. Om sidorna i snitt innehåller 10 bilder så genererar också varje sidvisning 11 träffar (10 för bilderna och 1 för själva sidan). Och med tanke på alla smileys på webForums sidor skulle jag tro att varje sidvisning genererar mer än så. :)

Sidvisningar (pages per day) enligt statistiken är drygt 14 tusen. Men det är ju inte så illa pinkat det heller. :e

Dock bör man tänka på att en databasgenererad site belastar servern betydligt mer. Inte så mycket för själva databasens skull som att sidorna på en sådan site inte "cachas" i samma utsräckning. Om man tittar på webForums statistik ser man att vi har 858993 200-svar. Detta är alltså antalet filer (av någon typ) som servern skickat. Men samtidigt har vi även 1634419 304-svar. Det handlar om filer som inte ändrats sedan sist, och som klienten alltså hämtat ur sin cache. Vad jag menar är alltså - på en databasgenererad site så kommer 14 tusen sidvisningar att generera fler 200-svar och färre 304-svar (bilder kommer fortfarande hamna i cachen, men databasgenererade sidor gör det ofta inte - om man inte vidtar speciella åtgärder, som att t.ex. använda databasen för att generera statiska sidor). Och belastningen blir följdaktligen högre.

Å andra sidan är inte webForums server speciellt belastat nu, vad jag har sett?

------------------
Robban < robban@lipogram.com >

[Redigerat av Robban den 12 okt 2000]

PerMedlem sedan dec. 1999503 inlägg

kjell: 256mb RAM §e

------------------
- Per

Några mer förslag eller är det dött?

Hur mycket kostar uppkoppling sen på ett ungefär, bredband borde väl göra det ganska billigt?

Andreas

SpenderMedlem sedan juni 2000468 inlägg

Bor du i Stockholm så kan du skaffa plats på co-location med 100mbit-lina hos Bahnhof för 2990:-/mån. Är väl inte så billigt, men väljer man mindre bandbredd så sjunker väl priserna.

------------------
Joakim Rosenqvist
http://spender604.net

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

Du kanske borde överväga att ställa din server i ett "webgarage"? bahnhof och wineasy har ganska bra lösningar.. det blir billigare än att dra lina hem till dig.

Peter_BMedlem sedan apr. 2000642 inlägg

suck. en minut före.. :)

Nja, tror faktiskt jag överväger att dra hem själv, skall försöka skrapa ihop lite utomstående intäkter, så att kostnaden inte blir så stor, typ nån annans server eller nåt.
Men visst kommer det att kosta.
Inga mer reaktioner på mitt serverval? Vet nån vad bredbandsbolaget tar för fast uppkoppling mot företag?

Andreas

cefalkMedlem sedan juni 2000278 inlägg

Utfors tar 9.000 i månaden för 2 Mbit

Och jag skulle införskaffat en cobalt pris mellen 18.000 - 40.000

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)