webForumDet fria alternativet

Logga in på Windows NT Server....

6 svar · 414 visningar · startad av brw

brwMedlem sedan juli 2000619 inlägg

Hej!

Jag har en Windows NT Server och en vanlig Windows NT Workstation maskin hemma.

När jag startar upp båda maskinerna måste jag logga in på NTservern innan jag loggar in på min vanliga maskin för annars hittar den inte domänkontrollanten. Det måste ju gå att lösa att man bara står i login-läge och ändå kan logga in från klienter?

Tacksam för svar!
/brw

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Är din NT-server PDC?
Hur länge har servern varit påslagen innan du försöker logga in från klienten?
Hur hanteras namnupplösning?
Hur ser övriga nätverksinställningar ut?

Är din NT-server PDC? JA

Hur länge har servern varit påslagen innan du försöker logga in från klienten? Jag gör det direkt när jag ser att servern kommer till inloggningsrutan och då funkar det inte utan jag måste logga in på servern och då tar det en jävla tid innan den loggat in och startat upp klart.. sen kan jag logga in från klienten.

Hur hanteras namnupplösning? hmm.. hur kollar jag det?

Hur ser övriga nätverksinställningar ut? Ptja.. TCP/IP protokoll... vanliga inställningar antar jag. Vad behöver du veta?

mvh /brw

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Jag gör det direkt när jag ser att servern kommer till inloggningsrutan och då funkar det inte utan jag måste logga in på servern och då tar det en jävla tid innan den loggat in och startat upp klart

Ta en titt i event viwern så att det inte är något knas på server..

Hur hanteras namnupplösning? hmm.. hur kollar jag det?

Om du inte använder WINS eller DNS så används NetBIOS namnen, eller hur Rikard :q

:)

------------------
____
MVH
/C

Förmodligen är det så att du är lite för otålig. ;)
När inloggningsrutan visas är servern sällan helt klar med boot proceduren - det är fortfarande några tjänster som håller på att startas i bakgrunden.
Om min teori är riktig eller inte kan vi enkelt verifiera.
Starta din server, vänta 10 minuter. Starta därefter din arbetsstation och försök logga in på arbetsstationen när inloggningsrutan visas på arbetsstationen.

Fungerar det?

Egentligen borde det inte ta 10 minuter, men för att vara på säkra sidan rekommenderar jag det eftersom jag inte vet vilken hårdvara du använder. :)

Stoffe-2k:
Jepp, riktigt! :)

[Redigerat av Rikard den 08 okt 2000]

Det löste sig om jag väntade typ 3 min hehe. Jag hade väl bara lite för bråttom =)

Tack iaf.

/brw

Problemet var alltså att alla tjänster inte hann igång innan du försökte logga in.
Kontenta: En NT-server är inte riktigt gjord för att startas "enbart" vid behov. :)

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)