SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Hej,
Nu har jag problem igen. 
Jag kommer inte åt de andra i nätverket. Om jag skriver in namnet direkt på en dator så kan den inte hitta den. Och om jag dubbelklickar på Computers Near Me så kommer en dialogruta upp med texten
"Workgroup is not accessible.
The list of servers for this workgroup is not currently avaible."
De andra datorerna kan inte heller ansluta till mig.
Vad göra?
------------------
- Swey
Bäst, vackrast, styggast...
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Verifiera att ditt nätverkskort fungerar som det ska.
Verifiera att det har en ip-adress och rätt gatewayinställningar.
Kontrollera hur det löser upp namn (WINS/DNS).
Återkom. 
------------------
med vänliga
Rikard
forumledare, webForum
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Jag tar historien igen.
Jag har tre datorer som ansluter till en DHCP-server och får där med en dynamisk IP-adress för Internet. När alla datorer är anslutna till nätet kan jag komma åt de andra datorerna i nätverket genom att skriva \\ följt av IP-adressen för Internet.
Alla datorer har ett namn och är anslutna till samma arbetsgrupp. Ibland ser jag alla datorer i nätverket om jag går till arbetsgruppen, ibland ser jag bara vissa av dem. När jag ser en dator kan jag komma åt genom //datornamn. Men ibland går inte det och då måste jag skriva IP-adressen för Internet.
När jag kopplas ned från Internet försvinner det lokala nätverket också. Därför är det beroende av Internet.
Datorerna är installerade med Windows 2000 Pro, Windows 2000 Pro, Windows NT 4 Workstation.
Förstår du problemet? Går det att komma runt problematiken?
------------------
- Swey
[Redigerat av Swey den 11 sep 2000]
Det låter som om att "master browser(n)" tjänsten inte funkar som den ska i nätverket

en windows 2000 Pro dator "borde" ta den rollen. låt en av de datorerna stå på och se om det löser sig..
hur var det med Wins/DNS ?
------------------
____
MVH
/C
murofbewMedlem sedan juni 2000229 inlägg Konfigurera WINS på en av datorerna. Ställ sedan in i DHCP vilken dator det är. Då blir datorerna konfigurerade med rätt dator för namnupplösning samtidigt som de får en IP-adress.
SweyMedlem sedan apr. 20003 971 inlägg Nu får ni hjälpa mig lite mer. 
Tidigare kom det fram att Workstion/Pro inte kan agera master browser. Om det nu går, hur ställer man in det?
WINS vet jag inte heller hur man konfiguerar. Allt jag ställt in på alla burkar är DHCP-adress för Internet och samma arbetsgrupp för alla.
------------------
- Swey