Hej
Väldigt ofta händer det att jag inte ser de andra datorerna i nätverket från en viss dator fast alla använder samma Arbetsgrupp så syns inte en av datorerna. Just nu är det min som är helt frånkopplad från resten. Jag använder kabel-modem och Internet är inkopplat via nätverket och det fungerar utmärkt så det är ingen kabel som har lossnat eller nått sånt.
1. Vilka operativsystem gäller på datorerna (samtliga)? I detta fall skulle jag gärna se att vi identifierar respektive dator med dess riktiga namn eller med en bokstav.
(a) Om Windows NT används önskar jag även få reda på ServicePack #.
(b) Om Windows 9X används önskar jag få reda på vilken version det är. (OSR2, SE osv)
2. Vilka datorer delar ut något?
(a) Vad delas ut?
3. När inträffar problemet? Ibland är lite diffust, du hittar ingen "röd tråd" alls?
4. Hur är nätverket konfigurerat på respektive dator?
5. Hur sker namnupplösningen?
Vi börjar där... Jag kommer eventuellt att vilja ha mer information som t.ex., vilken maskin agerar "Master Browser"?
1. Vilka operativsystem gäller på datorerna (samtliga)?
Windows 2000, Windows 2000, Windows NT4 SP6
I detta fall skulle jag gärna se att vi identifierar respektive dator med dess riktiga namn eller med en bokstav.
Varje dator är inställd på samma arbetsgrupp med ett eget namn.
2. Vilka datorer delar ut något?
Alla delar ut dess hårddisk och NT-datorn delar ut en skrivare.
3. När inträffar problemet?
Ibland är tyvärr allt jag kan säga. Brukar lösa sig om jag startar om alla datorer samtidigt.
4. Hur är nätverket konfigurerat på respektive dator?
DHCP
5. Hur sker namnupplösningen?
Ingen aning.
Jag har inte konfiguerat nätverket för när jag satte upp det så sa säljaren att det skulle räcka med att ställa in arbetsgrupp och namn för varje dator och det har jag gjort. DHCP används för att ansluta till Internet (som är kopplat direkt till hubben).
Det där problemet känner jag också igen. Ibland när jag LANar med polarna som alla kör Windows 2000 så syns dom inte ibland, och vissa kommer man inte åt även om dom syns, sen kanske man kommer åt dom senare. Detta händer bara ibland och löser sig ofta själv av en stund för oss.
Ja, just det, det här skulle vi ta tag i.
Jag tror att det primära problemet i detta fall är ett namnupplösningsproblem - att era konfigurationen förlitar sig på "broadcast browsing". Det innebär att det inte finns någon maskin som hinner ta över ansvaret som Master Browser och därigenom skapa listan över anslutna datorer.
Enda sättet att lösa detta, tror jag, är att att låta datorerna vara påslagna.
Går det inte fast du konfigurerat WINS? Det kan ta upp till en kvart i vissa nätverk innan alla datorer syns, om man förlitar sig på en dator som har rollen som Master Browser. Det är helt normalt.
Hur fixar man Master Browser om man inte har Windows 2000 Server?
Genom att låta datorerna stå på, då reder de ut det själva.
Master Browser-rollen prioriteras olika beroende på operativ.
Prioriteringsordningen är följande:
Windows 2000 Server/Advanced Server
Windows NT Server/Server EE
Windows 2000 Pro
Windows NT Wkst
Windows 95/98
Har man en egen server, bör denna hantera namnupplösning, antingen som DNS-server eller som WINS-server.
Det är möjligt att man skulle kunna lösa detta med LMHOSTS-/HOSTS-filer också.
[Redigerat av Rikard den 04 aug 2000]
264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e