webForumDet fria alternativet

Hur återskapa ett kraschat NT4?

Windowsur Windows

3 svar · 388 visningar · startad av PeW

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Jag min dumme tok böt nätverkskort och konfigurerade upp det. Allt ok men vid omstart indikerades konflikt och enligt loggen så krockade kortet med com2 (som jag inte ens har konfigat). Böt då kortplats utan ändring. Nu till det dumma: Jag ändrade då start metod från automatisk till systemstart vilket fick till följd att dödsskärmen dök upp vid omstart. Inget hjälpte (repdiskett, VGA mode, senaste lyckade start...) det var hopplöst att komma igenom. Det jag nu undrar är hur man räddar en sån situation??? Det vart 2dygns plågan med ominstallation av ALLT plus att mycket är totalt borta (backup är inte min starka sida). I W95&98 går det ju alltid att trixa sig in ändå och återställa manuellt, men hur gör man det i NT?

------------------
---Jippi!---

-PeW-

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

I nödfall, d.v.s. om man inte får upp operativet över huvud taget. Då installerar man en ny kopia av WinNT och lägger den t.ex. i katalogen "C:\WINNT_2". Genom detta så kommer du att kunna gemonföra en NT-installation som ser till att du kommer åt din gamla installation och på så sätt kan börja bråka med den.
Senast jag gjorde detta var i helgen i samband med hårddiskbyten. Jag tror att ominstallationen tillsammans med fix av det jag missade, tog max en kvart.
Återkom om du behöver förtydliganden.

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

AAAAAHHHH! Varför tänkte jag inte på det???? *bonkar huvudet i väggen*
BRA, 1000-TACK!!!

------------------
---Jippi!---

-PeW-

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Ja, varför tänkt du inte på det?
Det är ju det här vi är till för... Man behöver inte kunna allt, bara man vet var man ska leta alternativt, vem man ska fråga.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)