webForumDet fria alternativet

Nt frågor...

19 svar · 542 visningar · startad av Alvar s

Alvar sMedlem sedan mars 2000396 inlägg

1: Vad står nt för??

2: vilka kommandon finns det för inloggningsskript? Vill ha alla

3: Var hittar man quota server? Eller ett liknande program som begränsar utrymmet på en utdelad mapp?

4: Kan man kolla vad alla gör och skriver genom vår server dator?? Internet funkar inte om datorn inte är på så det borde gå på nåt sätt!?

5: När vi ska stänga av nån som har varit inne på "vissa" sidor, kan man göra det utan att gå ner till server datorn??

Nt4 på server datorn..

SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg

NT = New Technology = Ny teknologi

Windows 2000 är
Based on NT Technology = Based on New Technology Technology

------------------
/mvh Swey
- Ta dagen som den kommer

PerMedlem sedan dec. 1999259 inlägg

1. Se Swey´s svar

2. För många för att skriva här, men det finns gott om program som fickar det åt dig. Microsoft har ett som heter kix32 har jag för mig. Rikard får rätta mig annars .

3. Quota Server kommer med om du använder Windows 2k, men om du kör NT 4.0 så finns det ett par stycken att välja på . Bl.a. finns det ett som heter Wquinns Storage Central (NT World 4/00).

4. Det beror på vad du menar med skriver, du kan ju inte se vad de håller på med i Word utan att installera något spion program som t.ex. Netbus. Men har du proxy så vet du ju i alla fall vilka sidor de surfar på .

5. Hur menar du med att stänga av ? Plocka bort kontot eller banna IP ? Utveckla detta lite.

------------------
-Per

4: Var hittar man en gratis proxy??

5: När man kryssar i inaktivt konto.. Skulle spara lite tid iaf

4. Sök på www.download.com

5. Har du NT på maskinen du sitter vid så är det bara att starta kontohanteraren och ändra där ifrån. Annars kan du ju släng in ett fjärradministrations program som t.ex. VNC, gratis och bra

------------------
-Per

Tänkte ta några extra frågor...

Kan man exportera/importera användar listan som finns i kontohanteraren??

Kan man ställa in vissa inställningar för många samtidigt?? ( kontohanteraren.. )

Kan man på nåt effektivt sätt kopiera alla utdelade användar mappar så man kan få in dom sen?? Paths i Winzip skulle nog funka men jag vet inte hur man lägger till det

Kan man exportera/importera användar listan som finns i kontohanteraren??

-Ja

Kan man ställa in vissa inställningar för många samtidigt?? ( kontohanteraren.. )

-Vet ej

Kan man på nåt effektivt sätt kopiera alla utdelade användar mappar så man kan få in dom sen?? Paths i Winzip skulle nog funka men jag vet inte hur man lägger till det

-Tveksamt

------------------
-Per

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Då ska vi se. Sitter lite tajt, så det blir korta svar ikväll/inatt. Återkom om du behöver förtydliganden...

1: New Technolgy (som jag tror någon nämnde) - Swey var det visst, som även har noterat tautologin... Underbart Swey!

2: Samtliga kommandon/program som går att köra i kommandotolken. Du skulle rent tekniskt kunna skapa en ny grupp varje gång någon loggar in - vad nu det ska vara bra för...
Kix eller Kix32 tror jag inte MS har gjort.
Per är härmed rättad eller snarare kompletterad...

3: Quota server finns som tillägg från och med SP4 i NT. Här fick jag rätta dig Per...

4: Förtydliga frågan.
Proxy är rätt, det är det som gäller.

5: Förtydliga frågan.
Läste vidare... Det kan du göra med Admin Tools (eller heter de utilities) även från Win9X.

Exportera användare...
Det finns ett program som heter... Grrr. Jag kommer på det i morgon. Det är i alla fall ruggigt effektivt.

Kontohanteraren...
Ja.

På NT4 RKIT finns ett program som heter SCOPY har jag för mig, med det går det att kopiera hela katalogstrukturer samt behålla säkerhetsinställningarna.

Ursäkta bökigheten i svaret, men jag vill som jag tror att jag nämnde hägre upp eller om det var i något annat inlägg, hem eftersom jag ska upp tidigt i morgon bitti.

Återkom om du behöver förtydliganden.

mvR

VA f*n Rikard ! Jag har aldrig hittat den där Quota servern ! Berätta mer och det NU

------------------
-Per

SweyMedlem sedan apr. 20002 000 inlägg

Jag trodde jag visste allt tills jag träffade Rikard

------------------
/mvh Swey
- Ta dagen som den kommer

Och... nu vet du att du vet allt eller...

mvR

Men ställer man inte bara in "profilens" storlek. Där kan man väl inte ändra max storlek på en utdelad mapp ?

------------------
-Per

Var hittar jag kix32??

Har letat på download.com men hittade ingen proxy Kan nån tipsa om nån bra och var jag hittar den?

Var hittar jag VNC??

Har inte möjlighet att testa quota server härifrån, men funkar det med utdelade mappar??

Per, kolla i den nyskapade FAQn i forumet Windows.

Fasen Alvar... Frågan är om inte Kix32 ligger med på server-skivan. (slog mig nu...)

VNC?

VNC hittar Ni här

Rikard: Är FAQn inte skapade ännu eller

------------------
-Per

Per... leta i forumet Windows...
Ett litet tips är att rubriken på inlägget är "Faq".

aha det är ett inlägg, det fattade inte jag

------------------
-Per

Lugnt...
För övrigt är det bara temporärt. Kjell har redan skapat grunden för en FAQ, men jag har inte orkat reda ut hur det fungerar än...

PatrikBMedlem sedan mars 20002 713 inlägg

Hello ....

hmmm, trodde att NT betydde .... Neanderthal Thechnology

:o

//PatrikB

------------------
=================================
** ZWGdesign **
=================================

Genererad på 376 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb