webForumDet fria alternativet

ScanDisc i win98 ! ?

5 svar · 229 visningar · startad av Guppen

GuppenMedlem sedan jan. 2002304 inlägg

Hej gott folk!

Jag har problem!!!
Har haft min dator i ett år ungefär och kört scandisc kanske två gånger *s*

Iaf. Har Norton och hela dess uppsättning med utilities, doctorer osv.

De två senaste veckor har den varnat mig att jag måste optimera hårddisken då 97% inte är fragmenterad!!!!!!!

SÅ jag har kört scandisc (nortons men äv windows egna en gång) som den sagt mig att göra (säkert 3ggr * 5 timmar!!!).
Dock, idag checkade jag rapporten och fann ut att av det som optimeras (fragmenterats?? är det samma sak?)
Fragmenterade filer visas i fetstil säger info rutan...
Nästan INGA filer är i fet stil, av de som är har endast 40-50% fragmenterats!

Förstår inte vad jag gör (eller inte gör *s*)!!!

Någon som kan hjälpa mig??
Åtminstone förstå mig på varför Norton varnar mig.

Skulle bli sååååååå tacksam!!! :)

------------------
*Om man aldrig frågar lär man inte få veta*

frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg

Är tyvärr på jobbet nu och kan inte säga exakt var du skall stänga av/ändra, men du kan ändra "larmvärdet" så den inte larmar så löjligt tidligt.
Eller stäng av den delen av norton som övervakar din dator, tar för det mesta ressurser utan att göra någon egentligen nytta.
Ett annat tipps är att stänga av "crash guard", orsakar flera krashar än det förhindrar(i mitt fall åtminstonde).

------------------
/frankof
Köpa akvarium? maila för info
klick

demaMedlem sedan dec. 200128 inlägg

Fragmenterad hårddisk = dåligt
Ofragmenterad hårddisk = bra

Ju mer man använder program och ju mer man sparar/kopierar/flyttar filer desto mer fragmenterad blir hårddisken.
Efter ett tag kan det slöa ned datorn eftersom filerna - så att säga - sprids oorgansiserat över disken i just fragment. Då är det läge att köra Diskdefragmenteraren, eller som i ditt fall Norton, för att strukturera upp filerna igen.

Något rörig beskrivning, men jag hoppas du förstår...

Din hårddisk är alltså 3% fragmenterad. Det är nog ganska normalt och ingenting att oroas över.

Om du kör msconfig (start -> kör -> "msconfig") och bockar bort alla autostartande program och sedan startar om, så kan du köra Defrag lite mera effektivt eftersom program och filer som är igång inte blir "riktigt" defragmenterade. Det är nog därför Norton klagar.

hm...

Norton larmar då 95% är ofragmenterat...
så 5% är fragmenterat, bör då inte 95% fragmenteras???
eller är det tvärt om??

Har ju inte riktigt förstått mig på det här med vikten av ScanDisc... *hm*

Jo.. jag kan ju ta bort det larmet.. men så är jag inte så väldans teknisk och uppskattar om Norton kan hålla reda på det hela *ler*...
Crash guard vet jag inte ens vad det är *ler*?? Inget större fel på datorn egentligen..
Hm ok, jag måste förvisso stänga av och på power knappen på baksidan av burken för att få igång datorn. Den hakar alltid upp sig vid start...

Ska jag strunta i Nortons optimization varning??

------------------

demaMedlem sedan dec. 200128 inlägg

"Norton larmar då 95% är ofragmenterat...
så 5% är fragmenterat, bör då inte 95% fragmenteras???"

Faktum är att Norton larmar därför att 5% är fragmenterat. Inte tvärtom. Det är alltså just fragmentering som man vill undvika.

Således vill man verkligen inte fragmentera 95% (om man nu skulle kunna).

Jag har klarat mig med win95/98/Me:s egna defragmenterare i alla år. Bara man kommer ihåg att köra det någon gång i månaden.
Så, ja. Strunta i Nortons varningar.

Om du kollar lite i Norton hittar du nog inställningsmöjligheter för att ta bort varningarna.

För övrigt håller jag med frankof. Många av Nortons systemfunktioner ställer mest till problem. Om du inte absolut känner att du behöver dom så - för guds skull - ta bort dom ur autostarten och kör dom själv då och då för att kolla om något är skevt.

På köpet får du en snabbare och stabilare dator.

al right dema & frankof :)

Tack för tipsen ;) ska väl ta bort autostarts funktionerna... (har hört det förr *ler*).
...redde även ut begreppen fragmenterad och ofragmenterad en gång för alla :e har varit lite förvirrande *skratt*.

------------------

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)