webForumDet fria alternativet

Svenska tecken

3 svar · 344 visningar · startad av Gimbo

GimboMedlem sedan dec. 20001 626 inlägg

Nu är det som så att mitt tangentbord skriver ut engelska tecken i dos, dvs allt är huller om buller tecknena stämmer inte överns med tangentbordet, hur ska jag gör aför att få tangentbodet att bli svenskt igen, dvs att jag i ms dos prompt får det att fungera att när man håller in shift och trycker 7 så ska ett slash komma upp och inte ngt annat...

ja la dit detta kommando i autoexec.bat:
keyb sv,,C:\WINDOWS\COMMAND.bat
men det vill sig inte den hittar inte filen eller ngt sådant, men jag har kollat att filen är där...

------------------

"Det starka är inte att aldrig kunna falla, det starta är att kunna resa sig efter ett fall"

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det borde räcka med:
keyb sv
Den övriga delen vet jag inte riktigt vad den skulle ha för funktion och dessutom heter filen command.com inte command.bat.

Jag får detta felmeddelande då jag startar om datorn:

Skadad eller saknad enhetsfil för tangentbodet, jag har kopierat keyb från startdisketten och lagt den i windows mappen samt i command mappen men det vill sig fortfarande inte

------------------

"Det starka är inte att aldrig kunna falla, det starta är att kunna resa sig efter ett fall"

det löste sig skrev så här i autoexec.bat

keyb sv,,c:\windows\COMMAND\keyboard.sys

------------------

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)