webForumDet fria alternativet

Problem att ansluta Windows XP till en skrivare på NT4 server

Windows

3 svar · 329 visningar · startad av Pegasus

Medlem sedan aug. 20015 inlägg
Frågan#1

Jag försöker ansluta från Windows XP pro till en skrivare som sitter på en NT4 server.

Via "lägg till skrivare" väljer jag att browsa efter nätverksskrivare och hittar den utan problem. När jag sedan klickar på skrivaren säger den att
Skrivarens drivrutin inte är kompatibel med Windows XP. Längre kommer man inte.

Skrivaren är en HP Laserjet 6p. En förmodligen väldigt vanlig skrivare.
På HP:s hemsida *finns ingen* drivrutin för Windows XP till denna skrivare. Det finns bara en beskrivning att göra det jag just testat, dvs. gå via "lägg till skrivare".

I Windows XP finns drivrutinen med till HP Laserjet 6p. Jag kan enkelt installera den som en lokal skrivare.

Hur gör man i så fall för att ändra en "lokal skrivare" till en "nätverksskrivare" eller
finns det något annat sätt att kringå problemet ?

Tack på förhand.

mvh Pegasus

Medlem sedan maj 2001787 inlägg

Ett knep du kan göra är att mappa upp LPT1 mot din resurs (skrivare) och installera skrivaren lokalt.

Installera då skrivaren lokalt och välj att datorn inte ska identifiera skrivaren vid installationen. Du behöver inte ha skrivaren inkopplad lokalt vid tillfället.

Öppna sedan ett DOS-fönster och skriv: net use LPT1 \\servernamn\resursnamn

Då mappas din lokala skrivarport mot resursen (skrivaren) på servern där skrivaren fysiskt finns installerad.

------------------
"signatur"

[Redigerat av hp den 24 jan 2002]

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Dra skrivarikonen till XP'n skrivbord, då borde frågan dyka upp om du vill installera skrivare och drivrutin.

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

Medlem sedan aug. 20015 inlägg

Det fungerade fint med knepet

"Öppna sedan ett DOS-fönster och skriv: net use LPT1 \\servernamn\resursnamn"

Fast egentligen vill man ju kunna sätta upp en riktig koppling till en "nätverksskrivare". Men det verkar inte gå i detta fall då problemet ligger i drivrutinen från Microsoft och/eller HP.

Tack för hjälpen.

/Pegasus

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)