webForumDet fria alternativet

terminal server fråga igen (behörighet å användare)

Windows

4 svar · 217 visningar · startad av Jymdis

Medlem sedan mars 20016 260 inlägg
Frågan#1

Måste en användare vara administrator för att logga in på en terminal server?

jag skulle vilja ha typ som ett gästkonto eller userkonto där man i princip inte har några fler rättigheter än att surfa å spara filer på hårddisk via terminal server..

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
If theres nothing you can do about it - SCREW IT!

Medlem sedan juli 20003 825 inlägg

Terminal Services är väl som att sitta vid datorn - fast på distans...

Det betyder väl att det du kan göra vid datorn kan du gör via Terminal Services(?)

Nu vet jag inte hur man skapar konton med så restrektiva rättigheter men om du skapar ett sådant konto så borde den personen - i alla fall rent teoretiskt - kunna logga in via terminal services och göra samma saker där.

Det kanske inte fungerar så i praktiken, där rådet det okunskap!

Medlem sedan juli 2001183 inlägg

mm ska gå.

------------------
// n i z Z y

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Det går alldeles utmärkt, men då krävs en Terminal Service-licens.
Den Terminal Service-funktion som levereras med Windows 2000 Server är i första hand avsedd för att möjliggöra administration per distans, vilket man också får välja i samband med Terminal Service väljs som tillval vid installationen.
Avser du att nyttja någon form av "tunna klienter" krävs en aktivering mot Microsoft.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Jodå Jymdis det funkar! Men du måste köra i Application Server Mode och inte i Remote Administration Mode som du förmodligen gör nu. Frågan är förstås hur man ändrar det. Det har jag glömt. Inom trettio dagar tror jag att du måste fixa till det med licenserna också (d v s det rRickard beskrev)

------------------
Spango om handikappanpassning av site:

Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)