webForumDet fria alternativet

Tv-out

9 svar · 164 visningar · startad av Gab

GabMedlem sedan nov. 200124 inlägg

Har kopplat tv´n till datorn via grafikkortets tv-out. Har mixtrat hit och dit med inställningarna i windows (använder XP pro), men får inte fram någon annan bild på tv´n än ett rödaktigt flimmer. Ska man använda funktionen "klona" under fliken twinwiew i inställningarna för bildskärmen? Eller gör man på nåt annat sätt? Eller kan det vara tv´n som är problemet? Snälla, hjälp mig alla som tror sig veta var problemet ligger.

BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Lite info om ditt grafikkort, drivrutiner, tv, etc vore bra! :)

------------------
Det var en gång en man, från Uppland...

hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg

Jag har ställt in i läge "klona" och det fungerar bra, i alla fall med filmer och dyl. Om man har tv´n som vanlig skärm blir det lite störningar (flimmer). Tror att det beror på tv´n. En 100 Hz tv är att föredra sägs det...

------------------
"signatur"

Grafikkortet är ett nvidia gforce 2 mx 400 64 mb, använder drivrutin 23.11. Tv´n är en tio år gammal Philips ansluten till datorn via scart uttaget. Är det nåt mer som är viktigt?

Vet inte hur mycket Hz tv´n använder sig av?

JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg

du behöver inte veta mer..
använd clone..
så ska d fungera.. (din upplösning på monitorn kommer sättas ner till 800*600 om du använder clone)

------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
If theres nothing you can do about it - SCREW IT!

Har skaffat en annan S-VHS kabel och fick faktiskt fram en bild. Enda problemet är att den är svart och vit. Har prövat några olika inställningar, men fortfarande svart och vit. Nån som vet varför? Beror det på tv´n eller går det att göra nåt åt?

WibergMedlem sedan juni 20003 169 inlägg

Jag har ett likadant kort och fick också bara en svart-vit bild med en S-VIDEO sladd. Men efter att ha bytt till RCA så funkar det perfekt...

------------------
Mvh. Wiberg

Vad är en RCA får något? Måste man ha ett annat uttag för det, eller?

hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg

RCA är dom runda kontakterna som brukar vara röda och vita på en stereo och gul för TV-signal.

------------------
"signatur"

BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Med mitt gamla TNT2 från nVIDA så var jag tvungen att ha både RCA & S-videosladden mellan dator/tv för att det skulle funka.

Teven är mest troligt för gammal för att stödja RGB-signaer & då får man detta "problem".

------------------
Det var en gång en man, från Uppland...

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.102f7fcd
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)