webForumDet fria alternativet

Fel på grafikkort?

5 svar · 155 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Mitt Colin McRae 2.0 hackar trots mitt nya kort, Hercules 3D Prophet 4500 64 Mb. Även på lägsta kvalitet så hackar det. Har installerat om spelet men samma resultat. Anledningen till att jag köpte detta kortet var att jag ville ha lite bättre prestanda på grafiken. Men tyvärr verkar det inte vara någon skillnad :0 Vad är det för fel? Kortet var ganska invecklat att installera med en massa inställningar och kalibrering. Men det ska vara rätt inställt med gamma och sådant, tycker hursomhelst inte att det ska spela någon roll. Vilka andra faktorer spelar in? Är det ett dåligt val av grafikkort eller kan det vara hårdvara som typ hårddisk, processor eller minne som spelar in? Datorn är på 500 MHz och minnet är 256 Mb.

Det följde med ett tillägg som heter 3Deep vilket tydligen ska snygga till effekter som skuggor och liknande i spel. Kanske detta är något som man kan klara sig utan, eller?

[Redigerat av AndreasC den 07 jan 2002]

Har installerat senaste drivrutinerna också men inget resultat. Kan det vara spelen som inte klarar kortet?

pettssonMedlem sedan jan. 20021 122 inlägg

har du defragat datorn det senaste året eller så? om inte gör det det kan göra underverk. Jag vet inte riktigt om det gäller dig, men man kan ha för långsam processor för ett grafikkort. att köra ett geforce 3 på en 486 skulle antagligen ge sämre resultat än ungefär lika gammalt kort

------------------
- "What would humans be without love?" shouted Ipslore
- "Rare" said Death

Ja, du har rätt. Processorn jag har är på 500 MHz och det är för lite. Den bör vara på åtminstonde 700 MHz. Har bestämt mig för att bygga en egen dator och har precis börjar köpa in det som behövs. Det är ju lite dyrt med processor, moderkort osv och det kommer ta sin tid också med tanke på att man måste gämföra och lusläsa alla hårvaru specifikationer så man får rätt grejer. Moderkort och Processor vet jag iallafall vad jag ska ha nu efter någon veckas undersökning. Kylningen till processorn ät också klar och beställd. Moderkortet har inte kommit ut än men det ligger på 1500 så det är hursomhelst en bra investering för ett bra kort. Processorn lär dröja ett tag och minnet likaså.

"att köra ett geforce 3 på en 486 skulle antagligen ge sämre resultat än ungefär lika gammalt kort"

Jag tror du har rätt. Jag tycker grafiken är sämre än med mitt förra kort som var på 32 Mb.

breakmanMedlem sedan nov. 200120 inlägg

Har du provat med den här patchen ftp://downloads.codemasters.com/patch/cmrpatch109.zip

Annars om du har typ en ratt med Force Feedback så fann jag detta:

Problem: When force feedback is enabled the game runs very poorly with 'choppy' or low frames rates.

Solution: Taking the following steps should improve game performance when using Force Feedback:

1. Go to Control Panel > Multimedia > Devices > Audio Compression Codecs. Select Microsoft ADPCM CODEC, click on properties, then set priority to 1.
2. Also in Multimedia > Audio > Advanced Properties > Performance > Set the 'Sample Rate Conversion Quality' to the minimum setting (i.e. Good) and turn hardware acceleration down to the second setting from the left.
3. If you have a USB or serial controller goto Multimedia > Devices, click on Joystick devices and then your gameport device. Click on properties and then tick the box marked 'do not map through this device'.
4. In the game itself, turn the force feedback effects down to a low setting - e.g. 10 or 20%.

------------------
// Ulf

255 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.7de19299
130 ms — hämta forumlista (db)
123 ms — hämta statistik (db)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)