Hej! Nu har man skitit i det blå skåpet, eller i alla fall får man skulden för det.
Jag skulle installera om en dator (Win 98) och uppgradera till Win 2000 eftersom Win 98:an var extremt strulig. Alla data (framförallt mail från Outlook Express 5) tankade jag över via en korsad TP-kabel till min bärbara Win 2K-maskin. Installationen av Win 2000 gick jättebra och filerna återfördes till datorn. Mailen importerades till Outlook Express. Verkade OK. Snubben ville prompt att jag skulle radera alla filer på min bärbara sedan eftersom det var känslig info. Jag gjorde detta. Det fick inte plats i papperskorgen (nästan 1 GB). Nu säger han att vissa mappar inte kom med i återläsningen. Och han tog bort de återlästa mailen från C:\backup som jag härbergat dem innan jag la in dem i Outlook Express. Sedan dess har han defragmenterat sin hårddisk.
Min bärbara dator har jag inte gjort något med sedan borttagningen av filerna. Jag antar att mailen fortfarande finns på hårddisken även om de inte syns i utforskaren förstås.
Vad finns det för möjligheter att återskapa informationen (mailen)? Det får kosta, men inte alltför mycket.
Det är inte säkert att alla mail/mappar var med i de filer jag förde över till min bärbara så det är inte säkert att det hjälper att det återskapas, men jag måste förstås försöka... Hjälp
------------------
Spango om handikappanpassning av site:
Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.
minsta tips är välkommet. Om inte annat om konsulter som kan sånt här...Ja e desperat!
------------------
Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.
frankofMedlem sedan jan. 20016 874 inlägg Nu kunde man säga något om att det vore bra att kolla att backupen fungerade innan man raderade, men det skall jag låta bli ;)
http://download.cnet.com/downloads/1,10150,0-10001-103-0-1-7,00.html?tag=srch&qt=recovery&cn=&ca=10001
Snabbsökning på download.
Har för mig att det finns rätt många program som kan hjälpa dig med at återställa filer, men jag vet inte hur smart det är att instalera massor av program på den HDn du vill återställa filer från, detta med tanke på att raderade filer inte raderas men skrivs över med nya filer.
------------------
/frankof
Köpa akvarium? maila för info
klick
D3VaST8DMedlem sedan dec. 2000485 inlägg Jag har återställt filer från en kraschad hårddisk med FinalData.
Programmet kostar rätt mycket (US $999 för NT/2k), men beroende på hur viktigt det är kan du ju testa det.
www.finaldata.com
Du kan även ladda hem en demo, som endast kollar om filerna finns kvar. Ta hem demot och kör det. Om filerna hittas kan du återskapa dem (även med andra program än FinalData).
Annars kan du ju alltid lämna hårddisken till något företag som sysslar med sånt där.
http://www.aurora.se/konsult/ http://www.vogon.co.uk/svenska-recovery.htm
var två träffar jag fick då jag säkte efter "återskapa data" på yahoo.se
[Redigerat av D3VaST8D den 11 jan 2002]
frankof: poäng föreligger förstås, men en stor del av outlook expressmapparna återställdes korrekt. Jag skulle förstås tagit mig tid att kolla bättre. På den bärbara har jag två partitioner (C: och D:). Jag la backupen på D: (tur i oturen) och har programmen på C: så det kan gå
Tack för supporten, återkommer när jag testat alles.
------------------
LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg När det gäller Outlook så ligger hela skiten i .pst
Har du den så är allt räddat!
------------------
GvdsSfdtTddv.
Lasp: Det var ju Outlook Express jag hade.
Hursomhelst, jag använde demon av Finaldata och filerna verkade finnas kvar. Hoppas nu bara att det är rätt filer. Som ovan nämnt finns det billigare program än Final Data (dock verkar det inte finnas något helt gratis med full funktionalitet).
Måste få gnälla av min ångest på användare, 700 MB i mail och över 200 mappar i Outlook Express är inte normalt. Skall nog lära honom att spara ner attachments osv i en mappstruktur så säkerhetskopieringen kan ske lite smartare.
Som kuriosa kan jag nämna att denna användare bland andra (äldre) användare betraktas som kunnig. Bl a har han fått lära ut hur man vidarebefordrar mail...
------------------
[Redigerat av clarkbones den 12 jan 2002]
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Det finns billigare program. Jag tipsade om Lost & Found i en annan tråd för ca en en månad sen. Programmet har nog bytt namn nu, men gör en sökning...
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
God morgon! Det blev en svettig följetong det här...
Jag hittade alla raderade filer. Eftersom jag inte hade skrivit några nya data på den partitionen bör allt vara OK. Jag hittade de 195 mailmapparna och försökte importera dem i Outlook Express 5, men tji fick jag. Bara ett trettiotal mappar lästes in. Jag inser nu att detta skedde även på användarens dator.
Jag försökte på flera olika sätt, men majoriteten av mapparna vägrade importeras. Förmodligen har folders.dbx blivit skadad. Folders.dbx är en förteckning över alla mappar. Hursomhelst det gick att lösa. Ett sätt var att importera hela skiten till Eudora, som var bättre på Microsoft än Microsofts egna. Slutligen hittade jag också via Knowledge Base att vissa fel kunde avhjälpas genom att byta namn på folders.dbx samt inkorgen.dbx/inbox.dbx.
Home Safe !(förhoppningsvis)
------------------
Använde File Scavanger - 400 bagare (bara namnet är ju värt priset)
------------------