SkarreMedlem sedan apr. 20012 427 inlägg Jag har testat Norton och McAffee och båda programmen säger att de inte kan installeras på server-OS. Så om någon kunde tipsa mig om ett bra antivirusprogram som fungerar på Windows 2000 Server vore jag mycket tacksam. Det känns lite osäkert att inte ha något antivirus-skydd.
------------------
// Skarre
f-secure...
------------------
Spango om handikappanpassning av site:
Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Eftersom en server aldrig ska användas av en administratör till fåniga saker som email och liknande så föreslår jag att du struntar helt i det. Installera alla tillgängliga patchar för ditt system, gör en säkerhetsgenomgång av scriptade sidor och övervaka. Om du är tvingad till att surfa, använda mail eller läsa inlägg på Usenet: gör det från ett användarkonto, inte som administratör.
Följer du dessa steg så borde din server hålla sig fri från virus, maskar och andra otyg.
------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Jag hänger på denna tråden och frågar:
Jag har precis köpt men ännu inte installerat Panda Antivirus till två av våra Windows 2000 servrar. Den ena är primärt för fildelning, den andra primärt för webbutveckling.
Det finns "folk med virus" i vårt LAN och det gör mig något oroad... men du säger att jag inte behöver vara oroad!?
Det är SP 2 på webbservern som för övrigt inte står öppen mot Internet.
ChainsawMedlem sedan sep. 20001 124 inlägg Eftersom servern garanterat inte kommer att användas som workstation så föreslår jag att du installerar virusskydd på användarnas datorer istället. Tänk efter: risken för att servern ska börja kolla sina mail och klickar på underliga attachments är obefintlig. Användare, däremot, kommer med 75% sannolikhet att göra det.
Därför: installera antivirus-program på alla workstations, eller applicera en enorm LART om användarna vägrar lyda order.
------------------
Hollowhead - levererar din dagliga dos av nyttig hårdrock!
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg Jag är beredd att lägga i stort sett hela min yrkesheder på följande:
Trend Micro
F-secure - inte en chans.
McAfee - möjligen
Norton - Nja.
Panda - Du skämtar.
Sybari - Ingen aning.
Nai - Jag tror inte det.
ZaimanMedlem sedan dec. 20014 239 inlägg Jag har en hel del W2K Servrar som kör Mcafee Netshield, men det är en separat installation för serverdelen.
------------------
Zaiman
-----------
din vän när det är som mörkast...
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Håller med Chainsaw.
Antivirus program på klienterna.
En server i sig har väldigt små förutsättningar att få virus. Det är om man arbetar från den (gud förbjude) surfar, kollar mail osv. som risken är stor att få virus.
Anitvirusprogram till serverinstallationer är speciella i sig, därför lämpar sig inte de "vanliga" versionerna.
Idealet är nog ett antivirusprogram som körs strax före den dagliga backupen. Inga virus på backupen tack!
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Nej det är ingen som arbetar på våra servrar, vi är ju en reklambyrå och där kör man bara mac...
Intressant att du, Rickard, tyckte så himmlans illa om vårt val, Panda. Vad är det för fel på Panda?`
Jag valde Panda eftersom en annan på företaget har haft det under en längre perod och sa att det var okej.
Jag kan gärna tänka mig en annan leverantör när det är dax att uppgradera.
---
Säljes
2 st. Panda Antivirus, bruten kartong och kladdat på lådorna men dock ej aktiverade. Pris: Förhandlingsbart.
RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg Håller med Rikard, Trend Micro ServerProtect, sen är det knappt att arbetsstationerna behöver antivirus :e
------------------
- Razofish a.k.a. Per
Inte för att jag vågar säga emot dig Rickard (även om jag tappade lite respekt för dig sedan den där webbsidan som visade c:\-driven eller nåt, själv såg jag den grejen första gången -97 då jag köpte in första dator), men det vore kul att höra motiveringarna till din ris och ros. (Du gör ett bra jobb förresten)
------------------
Spango om handikappanpassning av site:
Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Razofish >>
Vi kör inte på det sättet... Vi har inget centralt system som alla använder, alla kopplar upp sig mot sin egen postlåda och tömmer sin mail.
---
Min oro:
Är det inte så att vissa typer av virus söker sig till webbservrar och "infekterar" dom? Är det inte så SirCam fungerar!?
Jag håller inte på med virus så jag kan inte så mycket.
RazofishMedlem sedan sep. 2000780 inlägg Givetvis ska även arbetsstationerna ha antivirus installerat så det sista kan du läsa som mer ironi än allvar. När du skriver att ”alla kopplar upp sig mot sin egen postlåda och tömmer sin mail”. Hur menar du då? Ligger e-postservern utanför er verksamhet eller kör Ni med pop3 på en egen e-postserver?
Trend Micro ServerProtect kontrollerar alla filer som skickas till och från servern oavsett om det är mail, dokument eller applikationer. Som standard skall tilläggas.
------------------
- Razofish a.k.a. Per