EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg I Windows 98 finns det möjligheten att ha schemalagda händelser så som defragmentering och ScanDisk (vilket jag upplever som en förutsättning för att OS:et överhuvud tagetr ska vara med...).
Finns det någon motsvarande funktion eller mjukvara för Windows 2000?
netfeedMedlem sedan mars 2001593 inlägg hur ofta skall man köra defrag och scandisk på 98:an?
har kört det en gång bara på ett halv år ;)
------------------
Innehåll är bättre än design!
- gammalt djungel ordspråk
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg heter schemaläggaren i Windows 2000 också..
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
If theres nothing you can do about it - SCREW IT!
RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg I Windows 2000 ja. Kommandot heter AT. Starta en kommandotolk och skriv AT /?.
Sök även efter information i hjälpen - F1.
Defrag i 98 - 1 gång i veckan.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg netfeed >>
Jag ställde in och körde det varje dag kl jättetidigt på morgonen. Det mådde datorn lite bättre av. Det är möjligt att det är lite för ofta men det fungerade bra. Vi kör fortfarande så på alla 98'or på arbetet och det gör inte saken sämre i alla fall...
---
Förlåt för min taskiga svenska i ämnesraden... Suck! :-)
Sen finns visst funktionen i Windows 2000, det hade jag visst redan kommit fram till.
Det var så länge sedan jag höll på med detta... min fråga rör egentligen Defrag funktionen. Hur schemalägger jag Defragemntering i Windows 2000? Nu har jag kollat och jag hittar inte det programmet och min undran är, finns det andra program på marknaden för likvärdig funktion?
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Klicka till Versiontracker
För att öka spänningen svarar jag på min egen fråga.
Vad tror ni om "O&O Defrag 2000 3.5.571"?
JymdisMedlem sedan mars 20016 260 inlägg då hade du syftningsfel och den frågan du egentligen ställde kan inte jag svara på =)
------------------
-------------------
Andreas Lännerberg
If theres nothing you can do about it - SCREW IT!
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg O&O Defrag 2000 Professional Edition
Nej, programmet föll mig inte riktigt i smaken. Förmodligen en kunskapsgreja för det är säkert jättebra.
Däremot fick jag MMC Defrag funktionen att fungera som en schemalagd aktivitet. Det var ett framsteg. Det tragiska i samanhanget är att det är bara själva programmet som öppnar sig, det händer inget... vilket känns som ett nederlag.
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Hallå där!!
Svara på frågan nu då!!!
Hur får man schemalagda aktiviteter att fungera under windows 2000??
Jag fick både Diskrensning och Defragmentering att *starta* schemalagt men i mårse stod det "Vilken enhet vill du rensa?" och i går *startade* defrag programmet men man m¨ste välja disk manuellt!
Ha! Det funkar ju inte! Jag vill inte bara ha program som *startar*, dom ska arbeta också!
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Programmen måste kunna starta själva för att du ska kunna utnyttja schemalagda händelser...
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
BireMedlem sedan dec. 199919 074 inlägg Det räcker inte att programmet startar, han måste ju likförbannat klicka på vilken av diskarna som skall defraggas samt klicka på start för att programmet skall utföra nått...
Det är ju inte så praktiskt om man vill defragga en eller flera diskar mitt inatten när man sover...
Så: Hur gör man för att få eländet helt automatiskt i w2k samt i XP?
------------------
Det var en gång en man, från Uppland...
MorphMedlem sedan juli 2000534 inlägg
Så: Hur gör man för att få eländet helt automatiskt i w2k samt i XP?
Det går inte, enligt MS själva.
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q227463
Nu vet ni det :)
------------------
/Morph
Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."
ReeferMedlem sedan dec. 20003 083 inlägg Nepp, det går inte i NT och W2k utan tredjepartsprogram, men jag kan berätta att i XP så finns den möjligheten, alltså att kunna schemalägga själva defragmenteringen :)
------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO
hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg I XP kan man använda defrag.exe i en schemalagd aktivitet, se följande länk:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q283080
Välj att skapa en ny schemalagd aktivitet. Ställ in tid och datum då det ska köras. I fältet "Kör" skriver du ex "C:\Windows\System32\defrag.exe C: -f". Funkar som sagt bara i XP och inte i Windows 2000.
[Redigerat av hp den 11 jan 2002]
EclipseMedlem sedan juli 20003 825 inlägg Fy fan va sunkigt...
Jag har läst lite i manualen för Windows 2000 Server och där finns något som heter Windows Script Host. Det kanske går att använda?
Om ni söker på nätet, sök på WSH alternativt Scripting with Windows Script Host.
Fy fan va sunkigt...
Jag har läst lite i manualen för Windows 2000 Server och där finns något som heter Windows Script Host. Det kanske går att använda?
Om ni söker på nätet, sök på WSH alternativt Scripting with Windows Script Host
Det står i artikeln som hp länkade till att det inte går att scripta...
------------------
Spango om handikappanpassning av site:
Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.
hpMedlem sedan maj 2001787 inlägg Rätt fast fel... Det är i artikeln som Morph länkar till som det står att det inte går att scripta. I XP går det bra...
------------------
"signatur"
ToonsterMedlem sedan feb. 20001 590 inlägg Man borde iof. kunna lösa det med ett litet egettillverkat program som man startar samtidigt som defrag, och som använder ett sendkey kommando till defrag programmet?
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no