Har kollat alla inlägg om swap men jag undrar fortfarande lite om detta. Ska snart skaffa AMD Athlon XP 1900 MHz och 1500 Mb DDR SDRAM. Min fråga är hur man ställer in storleken på swapfilen i XP och hur stor den ska vara. Vill ju inte att den ska vara onödigt stor eller att Windows ska hålla på och swappa hela tiden. Men det kanske inte är något problem med 1500 Mb, jag vet inte.
Swap-fil i Windows XP?
19 svar · 319 visningar · startad av AndreasC
Om du har i hela mängden med minne när du istallerar XP så ställs det in automagiskt.
------------------
Det finns tre sorters människor. De som kan räkna och de som inte kan.
This computer/properties/advanced/performance- settings/advanced - change - set
------------------
weeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee!
Har kollat alla inlägg om swap men jag undrar fortfarande lite om detta. Ska snart skaffa AMD Athlon XP 1900 MHz och 1500 Mb DDR SDRAM.
1500MB RAM? 3*512? :o :o :o :o :o
Dessutom, du skrev AMD XP1900 MHz, ta bort MHz så blir det nog rätt...
------------------
Det händer att jag inte är mig själv. Då är jag någon annan.
Ja just det 1500 Mb eller 1,5 Gb. Vad är det som är fel med det? Det är vad jag ska köpa.
Processorn är på 1900 MHz eller 1,9 GHz. Inget fel där heller.
Bire, hur stor ska ursprunglig respektive maximal storlek på växlingsfilen vara då? Uppgift för 256 Mb i RAM vilket jag har nu och också för 1500 Mb vilket jag snart ska köpa önskas.
När man skapar en "default" växelfil ska den vara 1,5 gånger så stor som RAM minnet.
------------------
**-**Det är dumt att klä ut sig till älg andra måndagen i oktober.
- Vägverket
Om jag inte minns helt fel så bör man ligga på 1,5 gånger ram-minnet ungefär. Det innebär 382 om du har 256Mb i ram och 2250 om du har 1500Mb i ram.
r) har en svag aning om att jag mindes rätt men är långsam på att skriva. ;)
------------------
Det finns tre sorters människor. De som kan räkna och de som inte kan.
[Redigerat av SirPeter den 05 jan 2002]
Okej då vet jag. PS, du har säkert rätt :) Jag har missförstått det hela. Jag trodde de där siffrorna stod för MHz-antal. Men 1600 MHz är ju inte så pjåkigt det heller. Men jag har för mig att det finns 2 GHz på marknaden men det är kanske intel. Har också hört att AMD ska vara snabbare än en Intel med samma MHz antal. Det kanske blir som 2 GHz iallafall då?
Hur stor skillnad är det i prestanda på en sådan Intel och en AMD Athlon XP1900?
---------------------------------------
Ett par frågor till. På maximal storlek av växlingsfil står det nu 768 Mb. Vad innebär det? Ursprunglig storlek är satt till 382 Mb istället för 384 Mb som det stod innan.
Vad händer om man stänger av växlingsfilen? Vad händer då när minnet är fullt?
[Redigerat av AndreasC den 05 jan 2002]
Ja just det 1500 Mb eller 1,5 Gb. Vad är det som är fel med det? Det är vad jag ska köpa.
Senast jag kollade så var 1,5GB DDR ganska mycket... ;)
Angående prestandan så ger jag dig rådet att köpa en XP1900 om du har pengarna, lite mer krut i...
------------------
Det händer att jag inte är mig själv. Då är jag någon annan.
Du menar att det är mer krut i XP1900 än den där Inteln på 2.2 GHz?? Isådana fall är det inget att tveka på. Det är räntefri avbetalning så det fixar sig.
Räntefri avbetalning?
Köp en Porsche GT3 i så fall...
1,5 Gb Ram är onödigt mycket, om du inte kör en server vill säga (det är ganska mycket även för en server konfiguration...) När jag kör alla program jag vill/brukar köra, så använder mitt system 100 - 150 Mb.
Kan vara vettigare att lägga en slant på en snabb hårddisk i stället, där är den stora flaskhalsen, och köpa mer minne senare.
/T
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
Jag tvivlar starkt på att man klarar sig med 150 Mb om man vill syssla med videoredigering Toonster ;) Jag har 256 Mb och jag kan säga att windows swappar typ 50% av tiden. 256 kommer man inte långt med. Det är inte alls mycket med 1500 Mb. Det beror helt och hållet vad datorn ska användas till. Hårddisken ska jag lägga med i summan.
Visst en Porshe skulle inte vara fel men vad tror du månadskostnaden skulle bli ;)
Mina frågor:
-----------------------------------
Du menar att det är mer krut i XP1900 än den där Inteln på 2.2 GHz??
På maximal storlek av växlingsfil står det nu 768 Mb. Vad innebär det? Ursprunglig storlek är satt till 382 Mb istället för 384 Mb som det stod innan.
Vad händer om man stänger av växlingsfilen? Vad händer då när minnet är fullt?
[Redigerat av AndreasC den 06 jan 2002]
Eftersom P4 2.2:an kommer ut imorgon (officiellt, finns redan ute i asien osv) så hittar man inte så många tester på den ännu. Men 2.2GHz varianten bygger på nya Northwood kärnan med 130nm istället för nuvarande 180. Dessutom så har den en dubbelt så stor L2 cache. Alltså bör den gå snålare=mindre värme och dessutom ge lite mer prestanda per MHz tack vare cachen osv. Tror faktiskt att P4 kan bli ett vettigt alternativ i år, prisskillnaden har ju minskat rejält mellan AMD/Intel utom på allra snabbaste modellen. Att sen Intel själva nu har chipset som stödjer DDR hjälper också till.
Jag har tidigare tyckt att P4 var helt otänkbart och ett Athlon XP system var enda rätta. Men efter alla bekymmer med chipseten till AMD (speciellt VIA och deras kassa PCI/AGP hantering) så blir man lite fundersam... Är du i första hand ute efter stabilitet och kompatibilitet med mycket hårdvara så skulle jag idag välja ett helt Intel baserat system (processor/chipset) (kors i taket!). Kan till och med tänka mig att gå ner några procent i prestanda om istället allt funkar...
Visst, det finns andra chipset till AMD som verkar lovande, SIS och nykomlingen nForce. Men varför chansa om det inte rör sig om så stora skillnader i pengar?
Hmm, blev kanske lite off-topic där ;)
Tänk också på att många chipset/moderkort inte klarar mer än 2 DDR minnen om dessa är dubbelsidiga. Skulle tro att alla 512MB moduler är det :) Så kolla det noga... Men behövs verkligen så mycket minne?
Att stänga av växlingsfilen brukar leda till att vissa program vägrar funka ordentligt. Det är nog oftast bäst att låta Windows sköta minneshanteringen själv :)
------------------
MvH
/Bengan
www.bengan.com | Brossans Räjser
Nyheter för datanördar
"Better to be hated for who you are than loved for who you're not."
[Redigerat av Bengan den 07 jan 2002]
AndreasC-> Saken är den att det kvittar hur mycket minne du än har, swappning kommer ändå att ske, fast mindre med mer minne. Det kommer du tyvärr inte ifrån.
En del (många) programvaror arbetar mot filer på hårddisken, och då är det kört ändå med mycket minne.
Det jag menar med 150 Mb är det minnet som systemet använder, inte vad programmen kräver eller behöver. Trots att jag har mycket minne, så används det aldrig mer än så. Det kan man lätt kolla med diverse program typ "PC doctor" osv.
Naturligtvis ska du köpa så mycket minne du vill, men jag hade prioriterat en snabb hårddisk istället för mer än 512 Mb RAM
/T
------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no
Tack för svaren. Intel ska jag kolla närmare på när den kommer. Angående minnet så kanske det räcker med 1 Gb. Det är ju trots allt billigare också. Hårddisken ska jag investera i den här månaden. Köpte just ett grafikkort så hårddisken får vänta tills den 25 då nästa lön kommer.
Hursomhelst så ska jag vänta med datoruppgraderingen tills jag vet bättre vad jag ska ha.