Hej
När jag ska stänga av min dator får jag detta felmeddelande:
*** STOP: 0x00000050 (oxED06176C, 0x00000000, 0xED06176C, 0x00000000) PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Vad är det för fel?
------------------
... *hick*
7 svar · 275 visningar · startad av Qimen
Hej
När jag ska stänga av min dator får jag detta felmeddelande:
*** STOP: 0x00000050 (oxED06176C, 0x00000000, 0xED06176C, 0x00000000) PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
Vad är det för fel?
------------------
... *hick*
Typiskt bra information att komplettera med är:
Händer det alltid eller ibland?
Har du någon mer information från blåskärmen, som vilken modul det smäller i? Alltid samma eller varierar det?
Har det alltid hänt eller kom det nyligen? Har du gjort någon förändring i ditt system nyligen?
Har du det senaste från windowsupdate.com?
Om det alltid händer vid nedstängning kan det ha med APM att göra (läs i MSDN). Kan hjälpa att uppgradera BIOS, men försök med annat först.
Om det händer sporadiskt kan det vara hårdvarufel (minne eller disk). En chkdsk/f kan hjälpa. Det kan också vara en buggig drivrutin (vilket är vanligt och en god anledning till att välja hårdvara från Microsofts hardware compability list)
Felet i sig innebär att något försöker läsa från en address som inte finns i RAM-minnet. Då generas ett "page fault", vilket innebär att OS:et försöker läsa det från page-filen istället. Men, problemet är att det här minne är utpekat som non-pagable (dvs det får aldrig page:as ut till disken). Med motivieringen att datat ligger i ett non-pageable (översättning?) område är sidfelet alltså inte giltigt. Efter som det händer i kernelmode resulterar det i en blue screen of death.
Titta även på http://oca.microsoft.com
eehh... där hängde jag inte riktigt med.
Det har hållit på ett tag, och händer varje gång nu när man stänger av datorn, och det stod inget annat på skärmen.
Jag vet att det har hänt innan men då fixade jag genom att installera om windows, jag kör win2k.
------------------
... *hick*
Då tar vi några andra frågor...
Servicepacksnivå?
Har du uppdaterat drivrutinerna för ditt grafikkort?
Har du F-secure (eller något annat antivirusprogram och/eller brandvägg) installerat?
Har du besökt windowsupdate.microsoft.com nyligen? (Annars gör det)
Löser det sig inte så fortsätter vi med, vad har du för applikationer installerade?
Blir det bara blåskärm i samband med avstängning?
0x00000050 tyder på att det är någon drivrutin som inte riktigt mår bra i samband med att den blir ombedd att stoppas - därav min gissning på att det rör sig om grafikdrivaren.
Oki.
Jag har inte besökt windowsupdate på länge, har typ service pack 2
Kör med Norton antivirus 2001 med senaste uppgradering.
Humm. det har inte gjorts något med grafikkorts eller skärm drivrutinerna heller.
Och det blir bara blå skärm när jag ska stänga av datorn. :(
(anledningen till att jag inte bara installerar om hela datorn, är att det är min fasas dator som det gäller och inte min, det går förstås klockrent)
------------------
... *hick*
Jag har inte besökt windowsupdate på länge,
Gör det då. :)
Pröva även att inaktivera antivirusskyddet "temporärt" för att se om det gör någon skillnad.
Nu så, har det senaste från microsoft, har provat att inaktivera anti-virus men fortfarande... :(
När jag laddade hem från microsoft så ville dem att jag skulle ladda hem drivrutiner till grafikkortet "ndvidia" och precis det grafikkortet som jag har.
Men det gjorde ingen skillnad.
------------------
... *hick*
Då föreslår jag att du raddar upp hård- och mjukvara som du har installerad.