webForumDet fria alternativet

Partitioner

5 svar · 234 visningar · startad av clarkbones

clarkbonesMedlem sedan feb. 20012 693 inlägg

Hej! Jag hade initialt en Win 2K Prof installation på partition G:\. Denna urstabila installation brände jag sedan ned på CD med Nero. Jag la sedan in den nedbrända infon på I:\. Detta p g a att partition G:\ började bli för liten för alla mina program. Partition I:\ är betydligt större. Allt fungerade bra. Problemet är förstås att operativsystemet/registret fortfarande tror att det ligger på G:\. I registret pekar allt på G:\ vilket ställer till problem när jag skall uppdatera vissa program.

Jag har tänkt ut följande alternativa lösningar:

1. Starta från en annan partition, öppna system.dat & user.dat i notepad
eller nåt, replaca alla förekomster av "G:\" med "I:\".

2. Byta enhetsbeteckning på disken. Detta förkastade jag dock snabbt...

3. Använda Partition Magic för att göra G:\ större. Sedan lägga in den nedbrända infon på G:\ på nytt. Har dock viss erfarenhet av att Partition Magic kan hänga sig och strula. Fast då detta hände försökte jag ta utrymme från den partition som det aktiva operativssystemet låg på.

4 Ta bort partition G:\ (och I:\) skapa en ny som heter G:\, lägga in från CD. Detta känns enklast, men jag är rädd för att installationsprogrammet för windows 2000 kommer att döpa den nya partitionen till något annat än G:\. Har inte sett möjligheter att i installationsprogrammet för windows 2000 bestämma vilken enhetsbeteckning en
partition skall tilldelas. Just nu har jag enheterna A,D,F,G,H,I där D är en gammal hårddisk och F är cd-spelaren. Så har det blivit efter ett par ompartitioneringar.

Tyvärr är det uteslutet att börja om från början med att formatera hela hårddisken. En ominstallation har jag också uteslutit eftersom min urstabila installation tagit mycket lång tid att få fram och jag har en fruktansvärd massa program installerade (alla patchar icke att förglömma).

Så vad gör jag?

------------------
Spango om handikappanpassning av site:

Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

RikardMedlem sedan dec. 19998 623 inlägg

Inte mycket till hjälp för att lösa ditt problem, men däremot till hjälp för att utesluta några alternativ: Q223769.
Samtidigt som man ibland kan undra om pyttemjuks högra hand vet vad den vänstra håller på med: Q223188

[Redigerat av Rikard den 03 jan 2002]

Tack, lite hjälp i a f. Men ryms inte registret i filerna system.dat och user.dat? Jag hittar inte dessa på min hårddisk. (Jag visar dolda filer och skyddade OS-filer) Har för mig så att det var så tidigare i a f?

------------------

Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

Jo och dessa ligger i följande katalog:
C:\WINNT\system32\config

Hittar en som heter "system" (ingen filändelse, en "system.sav" men ingen "user" el "user.dat". Dessutom en "software". System och software verkar innehålla registerinställningar?

------------------

Där ska de ligga. Kolla för säkerhetens skull så att du inte har någon "dölj-funktion" påslagen.
Jag har hitintills aldrig varit med om någon burk där man har lyckats flytta registerfilerna och fått burkskrället att fungera. :)

Genererad på 385 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb