webForumDet fria alternativet

mbr

13 svar · 365 visningar · startad av Holgersson

HolgerssonMedlem sedan okt. 2001509 inlägg

Det där med fdisk /MBr, var det så man skulle skriva? Jag testade på en gammal dator som det varit NT på, och det var bara så där en liten stund sen blev det inget mer.. Inga frågor eller nåt sånt. Ska det bara vara så? Alltså att jag endast skriver "FDISK /MBR" och sedan Retur? Rensar den den där bootsektorn eller vad det nu heter då? Skulle vara kul att veta om det blir rätt, eftersom jag planerar att formatera min dator och då fixa det där med MBR då också på en gång.. Nu skrev jag troligtvis lite luddigt, men någon bör väl ha förstått? ;) Tacksam för hjälp!

------------------
Dekorera tårta och bakverk med O´hoj.

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg

"fdisk /mbr" skriven in en ny Master Boot Record, och nej den skriver ingenting till skärmen!

------------------
If you can't convince them, confuse them.

Jag testade även med fdisk \MBR, men det gick inte. Då gjorde jag alltså helt rätt? Då kan jag göra detta även på min dator utan att det blir något fel då? Förresten, kan jag fixa det där utan att formatera om disken först? Det är ju lättare än att jag måste ta bort allting igen.

------------------

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Var aktsam med det där. Jag gjorde så där och det slutade med att alla partioner blev obrukbara. Visserligen använder jag Partition Magic men det kan iallafall bli fel. Om du är ute efter att tömma hela datorn, bootsektor, partionstabell osv så säg till så hjälper jag dig gärna. Efter att du gjort detta så är datorn precis tom förutom den information som ligger kvar fysiskt på disken då men den är det ju bara att skriva över med ny windowsinstallation och liknande sedan.

[Redigerat av AndreasC den 30 dec 2001]

PeWMedlem sedan juni 200010 432 inlägg

Holgersson>>

Då det skrivits spaltmeter med svar till liknande frågor här på wF, föreslår jag att du använder sökfunktionen ;)

------------------
Ancilla, face mea laganum!

PeW >>
Jo självklart, men jag tänkte att det vore lättare att skriva mina frågor i en egen tråd eftersom jag då får specifika svar på just min fråga.

Tillägg:
Nu har jag sökt, dock har jag ej hittat mer info om hur jag går till väga med detta. Jag skulle vilja veta mer om det här därför att jag ska formatera om och då även fixa det här med MBR för att kanske kunna slippa alla jobbiga blåskärmar jag nu lider av. Någon som har några tips/råd om hur jag ska göra? Tacksam för hjälp.

------------------

[Redigerat av Holgersson den 30 dec 2001]

En sökning efter "mbr" gav 96 trådar... ;)

Det är lättare att svara dig om du specar ditt problem. Blåskärmar har inget med mbr att göra... men om du nu ska formatera om maskinen kan du göra detta på lite olika sätt:

- Starta upp med en bootdiskett (w9*) och kör format c /s.
- Starta upp med en NT-skiva och kör formaterings alternativet.

Men om du vill pilla på partioneringstabellen KAN du köra fdisk /mbr. Men den raderar inte hela startsektorn utan skriver om partioneringstabellen. Har du då en wininstallation som du ändå vill in i är det iaf inte alls för sent att fixa det - om man vill.
Men om du verkligen vill rensa ALLT och få en disk som är i det närmaste ny kan du kolla här. Då rensas garanterat hela sektorn. Efter detta måste du partionera upp disken.
Efter en partionering med fdisk eller dyl. måste du formatera.

------------------

[Redigerat av PeW den 30 dec 2001]

Det var just det jag ville ha sagt.

Jag vet ingenting om det här med blåskärmarna och vad dom beror på, utan det var Lasp som antydde något om att det kunde bero på att jag formaterade disken till NTFS en gång och sedan om igen tillbaka till FAT32 utan att köra MBR mellan gångerna. Jag vet inte vad blåskärmarna beror på, men datorn fungerar bra fast när dessa kommer så blir det bara skit. Kan det bero på någon drivrutin eller dylikt? Ska jag installera om alla drivrutiner då? Jag har inga andra problem, utan jag ville bara försöka få bort blåskärmarna så att datorn fungerar korrekt igen. Det du (PeW) skrev i den andra tråden du hänvisade till förstod jag noll av. Nu har det inte varit några blåskämar på ett tag, me rätt som det är så kommer de väl igen. Det jag förmodligen vill göra är alltså att radera allting på hårddisken plus köra det där med MBR för att sedan installera win98 igen. Jag förstod ingenting av det där i den andra tråden, så om du/någon vill förklara närmare så vore jag mycket tacksam för det. Tack på förhand!

------------------
Goodbye baby bye bye

Förklarar gärna. Börja med att starta med startdiskett, spelar egentligen ingen roll vilken men helst ska det vara en startdiskett skapad i det windows som du har nu, Win98 om jag förstod rätt. Sedan när du kommit så långt att det står a: så skriver man följande:

extract.exe ebd.cab /e

och så bekräfta med enter. extract är ett program som ligger på disketten och med detta kommandot så extraherar det biblioteket ebd.cab Sedan efter enter så skriv följande:

debug

enter igen. Sedan när debug har startats och när du kan fortsätta skriva igen så är det dags att skriva de kommandon som utför själva rensningen eller överskrivningen av partionstabell och boot-sektor. De skrivs över av en massa nollor så man behöver inte oroa sig för att något gammalt skräp ligger kvar som kan förstöra sedan. Skriv dessa kommandon följt av enter efter varje kommando. Mellanrummet mellan INT13 och RAX innebär att du ska trycka enter två gånger efter att du skrivit INT13.

A100
INT13

RAX
0301
RBX
0200
F 200 L 200 0
RCX
0001
RDX
0080
P
Q

0080 betyder PRIMARY MASTER och kännetecknar alltså den förstkopplade hårddisken eller första hårddisken i systemet. Ifall du har flera hårddiskar så ökar du bara till 0081...0082...osv Om du t.ex har två dikar så skriver du alla kommandon först som hittils har beskrivits. Sedan för att fortsätta till den andra hårddisken så gör du bara om allt från början igen fast den här gången så skriver du bara 0081 istället för 0080. Sedan gör du likadant ifall du har tre eller flera diskar (om man nu kan ha fler än två, är inte så insatt på det). Q som står sist i listan innebär att du avslutar debug.exe och måste då köra debug.exe igen för att kunna köra nästa hårddisk. Mycket möjligt att det går att köra alla diskarna i ett svep utan att behöva avsluta emellan men bättre att du gör så här så att det inte blir fel. Egenmtligen behöver man inte oroa sig över att något skulle gå fel för allt som kan hända är att allt försvinner men det var ju det du ville. Om man har information på någon hårddisk som man vill ha kvar så bör man inte göra på detta sätt eftersom att det är lätt hänt att man skriver fel och raderar fel information.

Nu är det bara att installera windows igen. Vet inte hur Win98 skivan fungerar men det ska bara vara att antingen boota direkt från skivan eller med diskett. Sedan kanske installationsprogrammet kan partionera disken åt dig, annars får du partionera med Fdisk först innan du kör installationen. Säkert någon annan som vet mer om just detta för det vet jag inte så noga.

Om något är oklart så ta upp det här innan du börjar.

Det AndreasC ovan förklarar är den totala utrensningen av de första 512bytena på hårddisken. Således både partioneringstabellen och startsektorn. Fast om man är osäker är detta ett vanskligt alternativ. :l

Men för att återgå till ursprungsproblemet:

Kan det bero på någon drivrutin eller dylikt? Ska jag installera om alla drivrutiner då?

- Ja, det kan var så att det är drivisiar som krashar / krockar.

- En bra början för att kolla vad som kan vara fel är att skriva ned felmeddelandet på blåskärmen och posta det här.

Det KAN ju vara nåt kort som spökar (spec: ljudkort eller grafikkort) eller ett dåligt tredjepartsprogram (nån gammal ver av ICQ, photoshop e.dyl).
Om en övergång mellan NTFS till FAT ska spöka... tja, inget är väl omöjligt med tanke på att MS partioneringsverktyg FDISK är långt ifrån perfekt... men det är ändå lättare att kolla upp drivrutiner via stopmeddelandet på blåskärmen i första hand. ;)

------------------

AndreasC:
Tack för hjälpen, jag ska skriva ut det där och spara ifall jag sätter igång med något så småningom.. ;)

PeW:
Meddelandet som kommer på blåskärmen är bara något med VXD. Jag vet inte vad VXD är, men någon annan kanske gör det? Jag har inga riktigt gamla program, utan jag har bara Office, ws ftp, fireworks, dreamweaver, topstyle, acrobat, winzip, winamp, homesite och Norton AV installerat just nu. Det är inte precis många och inte direkt gamla program. Jag har använt dessa program i lång tid före och de har aldrig krånglat, så jag ska nog testa att uppdatera alla drivrutiner nu nån dag.

------------------
Goodbye baby bye bye

Visst :) Ifall du vill tömma hela hårddisken så är detta det rätta alternativet. Men följ PeW's såd först och se om det går att lösa problemet i fråga. Kan som sagt vara hårdvarukonfliker eller liknande, drivrutiner som krockar eller helt enkelt något program som ligger och stör någonstans. Om inget funkar och du bestämmer dig för att tömma hårddisken så rekomenderar jag det ovanstående. Försäkra dig bara om att du får igång installationsprogrammet innan du tömmer och kolla också ifall det går att fixa partioner direkt med installationsprogrammet eller ifall du måste göra det först med t.ex. fdisk.

clarkbonesMedlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Drivrutiner kan ha filändelsen vxd så det är nog en sådan som spökar, gör som PeW sagt

------------------
Spango om handikappanpassning av site:

Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.2b84b982
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)