Jag har blivit drabbad av ett virus, första gången i historien. Det är backdoor.trojan Filen som är smittad heter explorer.exe och ligger i c:windows/explorer. Problemet är bara att filen inte går att varken ta bort eller reparera med Norton Anivirus 2002. Jag nekas åtkomst av filen och när jag försöker radera filen manuellt så nekas jag också åtkomst. Kommer upp ett medelande att filen kanske används och därför kan jag inte radera den. Programmet är inte igång enligt Aktivitetshanteraren iallafall. Hjälp mig, jag tror någon har tillgång till min dator för det blinkade på modemet trots att jag inte hade IE eller något annat program igång. Kan ju vara av annan anledning det blinkade men man kan ju aldrig vara säker.
Hjälp!! Virusinfektion!!
5 svar · 185 visningar · startad av AndreasC
Explorer.exe är själva windowsskalet, så den processen är så gott som alltid igång. Du kan ju testa att avsluta den processen, men då tappar du bort startmenyn osv, så det tror jag inte funkar. Vad man bör ha är en annan partition att starta ifrån (en andra installation) , lägga in antivirusprogramet där och köra det på aktuell fil.
------------------
Spango om handikappanpassning av site:
Får man den att funka i Lynx betyder det att man inte runkar loss för mycket i grafiska orgier, vilket blinda/gravt synskadade brukar ha svårt att ta till sig.
Om du har rescue disks till norton så ska du boota datorn med dom för då kan de repareera innan explorer.exe laddas så det borde funka. Kolla även i forumet datorsäkerhet på andra lösningar.
------------------
/Dahlgren
"Det finns saker som man måste vara fackman för att inte förstå"
Det är inte det explorer. Ni menar utforskaren eller hur? Denna filen skapades den 24 December detta året enligt Windows, så den är bara någon vecka gammal isåfall. Denna windows-installationen har jag haft i åtminstonde en månad nu.
Jag hittade iallafall en tråd i registret som laddade detta program och tog bort det. När jag sedan startade om och körde Norton igen så hittade han inga infekterade filer. Hela jag ser ut som ett frågetecken nu för när jag gick in i windows/explorer-mappen igen så var filen borta. Kanske beror på att det inte laddas nu vid uppstarten eller? Men programmet måste väl ändå finnas där fast det inte är igång eller har jag fel? Det kan väl ändå inte vara så att jag har tagit bort filen enbart med detta lilla ingrepp i registret? Konstigt isåfall.
Innan jag tog bort detta i registret hittade Norton förutom denna explorer.exe-fil, även två andra infekterade filer som jag inte kommer ihåg vad de hette. Men de kan inte hittas längre. Jag har tittat i alla systemfiler efter eventuella spår av explorer.exe eller något som kan kopplas till trojan-horse-virus men inget där. Är allt frid och fröjd nu då eller ligger filerna fortfarande kvar på hårddisken och bara väntar på att bli aktiverade? Det lär väl märkas isåfall.
Bästa sättet i XP att ta bort filer som är i bruk är att starta upp i "felsäkert läge med kommandotolk" (F8)
------------------
Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO
Kommer filerna tillbaka ska jag testa det reefer. Tack för tipset.