webForumDet fria alternativet

Subtitles på VCD?

7 svar · 214 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Skulle vilja ha över subtitles till en VCD. Har en DivX-film som jag konverterat till mpg med TMPGEnc. Ska bränna över den till VCD med Nero sedan men jag vill alltså även ha subtitles på den. Har också ett program som heter DivXSubtitleTool som jag kan lägga in filmen i och importera en subtitle-fil som jag sedan passar in i filmen. Men hur ska jag göra om jag sedan vill lägga över denna filen tillsammans med filmen till VCD?

Vad jag vill är att man ska kunna välja om man vill ha texten visad eller inte precis som på en DVD med fjärren till DVD-spelaren. Går detta överhuvudtaget att genomföra?

stoffe-2kMedlem sedan apr. 200010 782 inlägg

Kort svar:
NEJ!

Långt svar:
Inget är omöjligt...

:OO

------------------
-"För övrigt stal hon mitt hjärta för evigt"

[23:12] <Fv02> GFGHFGJFGFJFTYFTDTRFCDFDDHFDFDDGDGH ÖVERKLASSWANNABIEKURSERSOMKOSTAR100.000KRISTOCKHOLMVILLFLYTTATILLSKOGENMEDOELOCHHAFEST

Det är klart det går. Varenda DVD man köper har ju detta, så varför skulle det inte gå med VCD? Det är väl skiva som skiva? Säkert bara du som inte vill tala om hur man gör.

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Det är inte skiva som skiva. Det är olika format. Såvitt jag vet så finns det inget stöd för subtitles i VCD (bortsett från "hårdkodade" subtitles).

I SVCD-formatet finns det tydligen stöd för subtitles men det kräver att spelaren stödjer detta vilket inte alla gör, kolla här om din spelare klarar SVCD-subtitles.

------------------
det finns ingen.info tillgänglig.

"inside every human being there's an american trying to get out".

BatboyMedlem sedan jan. 20001 006 inlägg

SVCD kan ha upp till fyra subtitles.
VCD kan inte ha några andra än ev. "hårdkodade" subtitles.

/j

------------------
## 4SALE ##

Vad är hårdkodade subtitles?

Enligt den där sidan så ska min spelare klara av SVCD med subtitles men när jag stoppar i en sådan så ploppar den ut illa kvikt. Är det något jag gör fel. Ska det vara mpeg-1 eller mpeg-2 till en sådan skiva?

Läste på en sida att det ska vara MPEG-2. Kodade divX-en till MPEG-2 i TMPGEnc. Brände sedan en SVCD med Nero men det funkade ej. I TMPGEnc stod det att man var tvungen att ha viss programvara installerad på datorn för att kunna se MPEG-2 men detta kan väl knappast påverka min DVD-spelare till TV-n, eller?

Vart kan jag läsa mer om hårdkodade subtitles? Kan ju testa detta ifall inte detta med SVCD fungerar.

123 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)