webForumDet fria alternativet

Win 2000

11 svar · 157 visningar · startad av Insider

InsiderMedlem sedan jan. 20001 003 inlägg

Installerade 2000 över Me. När jag nu startar datorn kommer man till en lista där man kan välja win2000 eller Me. Me ligger alltså kvar på datorn. Ska det vara så? Jag trodde att installationsprogrammet skulle rensa hela hårddisken.

En annan skum grej: Mappen c:\program\office ligger kvar på datorn sedan tidigare. (jag har inte installerat office)

Vad har hänt???

mikey1Medlem sedan aug. 200170 inlägg

I och med att du hade WinME på datorn innan och sen installerade W2K över WinMe så har du nu 2st OS. Nu kommer du få frågan vilket OS du vill starta varje gång du startar datorn.

Mvh
Mikey

SirPeterMedlem sedan feb. 20018 958 inlägg

Om du ville ha enbart w2k på datorn så skulle du ha valt att formatera disken under istallationen. Då hade ME försvunnit. Du har även gjort en "miss" till under installationen av w2k eftersom den bör ligga på NTFS istället för FAT (såvida du inte skall ha kvar winME vill säga) för att få någon säkerhet i systemet.

------------------
Det är bara en sak jag är säker på och det är att det finns mycket lite som man kan vara säker på.

[Redigerat av SirPeter den 25 dec 2001]

ArchimedesMedlem sedan nov. 200155 inlägg

Om du har nyaste DatorMagazin så står det där hur du får bukt på problemet.

------------------
Lead. Don´t follow.

Men det fungerar väl bra ändå eller?

Nån som vet om det kan bli knas om man vill installera Office? Det verkar ju som det både finns och inte finns samtidigt....

Att mappen finns behöver inte betyda att alla programmen finns.
Oftast uppdateras de program som finns om man installerar nyare versioner så det är nog ganska lugnt. Enda problemet brukar vara Frontpage men det får bli ett kapitel för sig. =)

------------------
Det är bara en sak jag är säker på och det är att det finns mycket lite som man kan vara säker på.

Tack för upplysningarna!

Jag har ett annat problem:

När jag har gått ifrån datorn mer än 20 min c:a så brukar den låsa sig. Alltså när skärmen har slocknat och datorn försatts i vänteläge.

Vänteläge är ofta strul om man inte har stöd för det fullt ut. Ställ hellre om så att skärmen slocknar efter en stund och att den går ner i vänteläge efter längre tid. Viloläge tror jag funkar bättre (det är väl det som är hybernate?) isf.

------------------
Mjölk löser inga problem, jag håller på och testar om sprit gör det nu.....

Kan man ladda ner filer medans datorn är i viloläge utan att nedladdningen stannar/pausar?

Nix. Viloläge är nåt som man kan använda istället för att stänga av den.

------------------

Är det rekommenderbart att inte använda vare sig vänteläge eller viloläge?Kanske bara stänga av bildskärmen...

Om man har en skapligt tyst dator och använder den dagligen så behöver man inte stänga av den. Jag stäler ner min bärbara i viloläge då jag skall transportera den i väskan men övriga datorer står alltid igång såvida jag inte åker på semester eller nåt liknande.

------------------

Genererad på 378 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb