webForumDet fria alternativet

Kopiera hårddisk??

4 svar · 357 visningar · startad av AndreasC

AndreasCMedlem sedan mars 20011 964 inlägg

Vill göra en exakt kopia av min nuvarande hårddisk till en ny. Vill kopiera partionstabell, bootsektor, partion med all information, Windows ja rubbet. Allt som finns på disken vill jag ha över till den nya. Det ska inte vara någon image eller något sånt konstigt utan bara en exakt kopia. För att kunna kopiera så måste man väl sätta in den nya hd:n som primary slave och sedan kopiera över med något program. Jag ska sedan sätta in den nya som primary master istället för den gamla. Antar att jag då måste aktivera partionen med PartitionMagic sedan om inte den informationen också kopieras över.

Men med vilket program kan jag fixa kopieringen? Har hört talas om Ghost från Norton men är det programmet för detta ändamålet? Jag vill helst ha ett program med Windowsinterface som typ PartitionMagic. Tycker inte om detta med bootdisketter och pulandet i dos och vid uppstart och så. Visst har jag lärt mig en hel del om hur datorn fungerar och så men det känns inte riktigt säkert att hålla på så ändå. Det har gått snett för mig flera gånger förut så.

RikardMedlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Om du vill göra en exakt hårddiskkopia så innebär det att ingen fil på din hårddisk får användas i samband med kopieringen. Detta medför att boot-diskett alternativet är den enda vägen eftersom samtliga grafiska användargränssnitt - som jag har hört talas om - bygger på att systemet är igång.

Ok, men kan Norton Ghost göra jobbet då?

LaspMedlem sedan juli 200012 980 inlägg

Välkommen till wf även om det tog ett par dygn innan du fick svar.
Din fråga rymmer en inkonsekvens.
I programmen som du vill köra måste disken vara orörd dvs du bör starta i dos. Köra Ghost från en diskett ellr prova med att ta ner BootItNg från nätet.
Kvarstår att du bör ha två diskar eller i allafall partitioner.
Sen kan du lösa upp det hela med PM eller ovannämda program. Du kan också använda XFdisk för att starta från valfri disk och sedan ta en kopia (ghost) av ditt system.
Skall bli intressant att höra dina erfarenheter

------------------
GvdsSfdtTddv.

Ok, så jag kan likagärna använda PM då? Typ starta med rescue disketterna och sedan kopiera över hela systemet till andra hårddisken?

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)