webForumDet fria alternativet

Ghost CD

3 svar · 215 visningar · startad av MAGGE

MAGGEMedlem sedan aug. 2000696 inlägg

Nu har jag raderat hela min HD och känner mig skitnöjd. Hur fixar man nu en "ghost cd" så att man bara kan sätta i en diskett och cd skivan och så är allt återställt igen? Funderar även på att dela HD. Hur går det till?

------------------
www.gametrade.nu
You will be playing my games with your body in flames!

MinOrkMedlem sedan aug. 2000234 inlägg

Ehm... vad menar du? Har du raderat hårddisken och vill nu skapa en CD för att återställa systemet? Nä, så kan det väl ändå inte vara.

För att skapa en Ghost CD så installerar du hela ditt "grundsystem", gör de inställningar du alltid gör vid ominstallation. Därefter skaffar du Norton Ghost (finns säkert alternativ som både är billigare och bättre, men de känner jag inte till).

För att göra en spegling av din disk (här kan jag ha fel men tror inte det) så behöver du endera ett nätverk och 3com (kanske går det med andra oxå) nätverkskort eller så behöver du en partition att spara din spegelbild (av disken såklart) på. Det går inte (såklart) att spara spegelbilden på samma partition som du vill spegla (innehållet skulle ju förändras).

När detta sen är gjort bränner du ner spegelbilden på en eller flera CD. Att sen skapa startdisken med Ghost programmet är ingen match, det finns menyalternativ i Ghost programmet för detta.

Har du då en (eller flera) CD med din spegelbild på och en startdisk med programmet på är det bara att boota datorn från disketten, starta programmet och återställa systemet.

Så här gjorde jag i alla fall, det finns säkert bättre/andra sätt att göra samma sak på, men då får den som vet beskriva detta.

[Redigerat av MinOrk den 20 dec 2001]

KlösMedlem sedan dec. 19992 615 inlägg

En liten rättning av MinOrks inlägg. Det behövs inte speglas över nätverk eller på annan partition utan man kan bränna direkt i Ghost.

------------------
F.Sundström
Den som söker skall finna!

MAGGEMedlem sedan aug. 2000696 inlägg

Mycket riktigt så har jag intallerat om grejerna i datorn och vill nu göra en ghost cd när jag är så nöjd! Men jag tänker inte betala för ett program som gör detta. Finns det inget gratis nån stans?

------------------
www.gametrade.nu
You will be playing my games with your body in flames!

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)