webForumDet fria alternativet

Hur koppla 2xhårddisk/2xCD-enheter

Windows

21 svar · 390 visningar · startad av AndreasC

Medlem sedan mars 20011 964 inlägg
Frågan#1

Jag har en CD-Rom och en CD-RWbrännare. Jag har också två hårddiskar. Hur ska dessa sitta på de båda IDE-kablarna ifall jag vill ha Primary Master och Primary Slave på de båda CD-enheterna respektive hårddiskarna? Är det något man ska ställa om i BIOS sedan också?

Jag har nu CD-Enheterna på en och samma kabel och detsamma för hårddiskarna men jag har förstått att det inte bör vara så.

Medlem sedan dec. 199919 074 inlägg

Jag har mina diskar/cdrom kopplade som du & det verkar iaf funka.

(Har min DVDrom kopplad som master & cdrw som slave samt bootdisken som master & den andra disken som slave...)

Fast å andra sidan så är ju inte det en garanti för att det inte går att göra det bättre med en annan koppling ;)

------------------
Click here for free sill!

Jaja, när jag ska kopiera en skiva med nero direkt från cd-romen till brännaren så säger han att mina enheter inte är kopplade på det sätt som de borde vara för att fungera så felfritt som möjligt och att det kan uppstå problem ifall jag går vidare. Jag har dock kopierat två skivor nu utan problem med min aldelles nyinköpta brännare men det är ju väldigt tråkigt ifall man måste kassera en skiva bara för att enheterna inte är kopplade på ett optimalt sätt. Men så länge det fungerar så är det ju bra.

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Jag har nu CD-Enheterna på en och samma kabel och detsamma för hårddiskarna men jag har förstått att det inte bör vara så.

Det är precis så det ska vara, vet inte varför Nero skulle gnälla över det.

Det här är den kombination som ska vara vattentät i alla lägen i ditt fall;

HD1 = Primary Master
HD2 = Primary Slave
CDRW = Secondary master
CD1 = Secondary slave

------------------

Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO

Angående cd-enheterna så har jag dem precis tvärtom, dvs cd-romen som secondary master. Varför ska det vara tvärtom?

Kan det bli fel om jag har CD1 som master och CDRW som slave?

Medlem sedan dec. 200123 inlägg

Varför skulle det bli fel. Jag tror du börjar komma mot den rätta lösningen och jag skulle nog helt klart tro på denna lösning.

HD1 = Primary Master
CD1 = Primary slave
HD2 = Secondary master
CDRW = Secondary slave

Jag misstänker att det är "Burn-At-Once" som inte funkar som det borde för dig och det gör det inte om CD'n (DVD'n) och brännaren sitter på samma IDE-port. Det som händer är att man läser ner en image på hd'n som sedan bränns.

------------
En tanke

[Redigerat av Dr Krall den 17 dec 2001]

Ok, ser bra ut, men vart får jag tag på längre ide-kablar för de som jag har nu är på tok för korta. Inte en chans att jag får ihop HD1 med CD1 med denna kabeln, den är för kort.

Tja, det finns väl i närmsta databutik skulle jag tro. Annars går det att köpa på postorder.

Claes Ohlson har t.ex följande:

Flatkabel
artnr: 32-2954
längd: 80 cm
vara: 2 st IDE/ATA66/100 enheter
pris: 95:-

HD1 = Primary Master
CD1 = Primary slave
HD2 = Secondary master
CDRW = Secondary slave

Helt fel skulle jag vilja påstå!

Bägge HDD på primären & bägge cd på sekundären är korrekt lösning!

------------------
Klicka här om du vill se hur Rikard har det i Tyskland!!!

Det är just den lösningen som är fel Bire. Det är den kopplingen som inte fungerar för mig. Jag tror på Dr Kralls lösning, jag ska testa den.

Testa på du... ;)

------------------
Klicka här om du vill se hur Rikard har det i Tyskland!!!

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

bäst är ändå att sätta hd:ar och cd:ar på separata ide kanaler....

cd-rom enheter brukar köras i ata 33 (begränsas av själva enheten)

kör man en ata 33 cd rom och en ata 100 hd på samma kabeln dras hastigheten till minsta gemensamma nämnare dvs ata 33....kan sega ner om man är kräsen när det gäller hd prestanda.

------------------
weeee!

Ok, det visste jag inte. Ska tänka på det. Det går ju trots allt att kopiera ändå så det är kanske lika bra att det är kopplat som det är nu.

kör man en ata 33 cd rom och en ata 100 hd på samma kabeln dras hastigheten till minsta gemensamma nämnare dvs ata 33....kan sega ner om man är kräsen när det gäller hd prestanda.

Så här är det annars. Det beror helt och hållet på vilken kontakt på flatkabeln man sätter HD respektive CD på. Om man sätter HD'n på första (1:a) kontakten på flatkabeln och CD'n på andra (2:a) kontakten på flatkabeln ska det jäklar i mig inte sölas ner någonting. Alltså sätt bara enheterna i rätt ordning på flatkablarna så får du fullt kräm och allt är bingo.

[Redigerat av Dr Krall den 19 dec 2001]

[Redigerat av Dr Krall den 19 dec 2001]

Får se hur jag gör. Är väl iallafall värt att pröva, annars är det väl bara att koppla tillbaka ifall det inte passar. Har en uppgradering av datorn på gång så jag väntar med omkopplingen tills den är klar. Angående uppgraderingen, ni kan läsa om den i mitt andra inlägg på PC-forumet. Skulle vilja ha era åsikter.

[Redigerat av AndreasC den 19 dec 2001]

Medlem sedan juli 20001 628 inlägg

så Dr Krall menar asså att man då kan köra 2 olika bitrate´s i samma kabel? ;) tvekar

------------------
weeee!

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

GÖR SOM JAG HAR BESKRIVIT!!!

Dr kralls lösning är inte godtagbar av skäl som Bire och Fv02 redan har förklarat.

------------------

Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO

Spelar ingen roll vad jag väljer iallafall. Det kan ju bara misslyckas och då är det ju som jag sa bara att byta tillbaks. Man kan ju inte veta hur någonting fungerar innan man provat det. Eftersom alla har olika erfarenheter så går det i slutänden inte lyssna på någon annan än sig själv.

1. Lite sen korrigering men...

Skrev tidigare att det skulle vara så här:
HD1 = Primary Master
CD1 = Primary slave
HD2 = Secondary master
CDRW = Secondary slave

....men naturligtvis är det så här:
HD1 = Primary Master
CD1 = Primary slave
CDRW = Secondary master
HD2 = Secondary slave

Detta på grund av att det är högst rekommenderbart att en brännare är master och inget annat.

GÖR DU INTE på detta sätt kommer du aldrig kunna göra en "äkta Burn-At-Once", dvs säga kopiera en skiva direkt i Nero. Det är bara så....

------------------

2. > Fv02 - ta och somna om vettja!
Det är mittenkontakten på en IDE-kabel som har den söliga hastigheten och kontakten längst ut som har den snabba. Och ja....visst f...n är det olika "bitrate" på samma IDE-kabel.

!!!Newsflash...det har alltid varit så..... Fv02

-------------------

Och ni som tvekar....men ställ frågan direkt till Ahead då...

Zzzzzzzzzzzzzzzzz §e

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
140 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)