webForumDet fria alternativet

Byta enhetsbokstav i W2k

Windows

14 svar · 266 visningar · startad av mappo

Medlem sedan apr. 2001664 inlägg
Frågan#1

Går det att byta enhetsbokstav i W2kPro (utan 3:e-partstillverkad mjukvara)?

Jag vill byta mellan en icke-system-hdd:n och cd:n (de ligger på samma kanal).

------------------
"These are my principles. If you don't like them I have others."
-Groucho Marx

Medlem sedan feb. 200115 571 inlägg

Det är sällan bra att göra sånt. Varför vill du göra det?

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Har ingen rationell anledning, men det var ofarligt i W98 ... ställer det till problem i 2k? Även om man inte rör systemdisken?

------------------
-Groucho Marx

Kolla igenom trådarna här i windowsforumet lite innan du grejar med sånt så ser du vad som kan hända. ;)
Minns att det var nån som hade gjort det nyligen men kommer inte ihåg vilken tråd det var.

------------------
Jag skulle gärna ha en signatur men orkar inte fundera ut någon som är fyndig nog....

Jag läste dem innan jag startade tråden. Men där har folk ändrat med systemenheten. Det ska inte jag göra.

------------------
-Groucho Marx

Man kan göra det i registret men kom sen inte och undra hur du fixar din dator om den slutar fungera som den skall. Det är inte bra att göra det har jag sagt. ;)

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\MountedDevices

------------------

Medlem sedan dec. 20003 083 inlägg

Humm...men om du bara ska ändra enhetsbeteckning på en partition så är det bara att högerklicka på den i diskhanteraren och välja "ändra enhetsbeteckning och sökvägar"

------------------

Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.
-Steve Ballmer Microsoft CEO

Reefer>> Ändra cd'n till B: där då. ;)

------------------

Ja det går alldeles utmärkt men b: går naturligtvis inte eftersom det är en reserverad enhet av BIOS mend et var ju inte heller det som han ville, så vad menar du ?

ps man högerklickar på den lilla rutan till vänster som det står CD-ROM på...ds

------------------

Linux is not in the public domain. Linux is a cancer that attaches itself in an intellectual property sense to everything it touches.

[Redigerat av Reefer den 14 dec 2001]

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Byta enhetsboksav på systemdisken är BAD.

"BAD = Things that you shouldn't do. If you think you should do them, 95% of the time you are wrong. 5% of the time you are doing something that is out of the ordinary."

Men va fan...är det ingen som LÄSER inläggen här?

Det var inte det han ville göra!

Jag vill byta mellan en icke-system-hdd:n och cd:n (de ligger på samma kanal).

Varför svara när man uppenbart inte läser inläggen? :OO

------------------

[Redigerat av Reefer den 15 dec 2001]

Medlem sedan dec. 199917 055 inlägg

Därför att vi, precis som du, är människor och kan precis som du göra misstag? :OO :l

Reefer: Jag ser att du fattat vad jag menar. Tyvärr fattar jag inte riktigt vad du menar med "diskhanteraren" (jag kör engelska W2k). Menar du Utforskaren?

------------------
-Groucho Marx

Medlem sedan feb. 20001 590 inlägg

Det som bestämmer enhetsbokstäverna är var hårddisken sitter (ide0 eller ide1) sedan är det beroende på antalet partitioner på den/de andra hårddiskarna, och hur de är formaterade, primär eller sekundär. Och master/slave konfigureringen. En partition som inte behöver bootas är sekundär.

Maskinen lägger upp beteckningarna efter hur diskarna är partitionerade, därför finns inget "patent" svar, du får tala om hur dina partitioner ser ut.

Jag rekommenderar inte att byta enhetsbeteckning mjukvarumässigt.

På min dator har jag trixat så att hårdisk 2 ligger på G: (C->F är hårddisk 1) och CD är H:
Jag kan när som helst rycka ut hårddisk G:, och CD'n finns fortfarande på H: (enhet G: finns då inte)

Detta löser man med master/slave primär/sekundär och beroende på vilken ide kontakt man ansluter de till.

/T

------------------
Jensen Ambassadör, mitt bästa köp! www.jensen.no

[Redigerat av Toonster den 18 dec 2001]

Medlem sedan juli 2000534 inlägg

mappo -> Högerklicka på My Computer, välj Manage. I MMC:n som hoppar fram hittar du Disk Management i menyn till vänster.

------------------
/Morph

Tech Support: "I need you to boot the computer."
Customer: (THUMP! Pause.) "No, that didn't help."

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)